Като няма камери, ограничител на скоростта у нас стана цената на петрола

https://www.24plovdiv.bg/mnenia/article/11547772 Като няма камери, ограничител на скоростта у нас стана цената на петрола Като няма камери, ограничител на скоростта у нас стана цената на петрола www.24plovdiv.bg

Експеримент: по магистрала “Тракия” от София до

Бургас със 130 км/ч и само 10-ина коли ме задминават

В по-голямата си част скоростните пътища в България отстъпват от европейските по качеството на настилката.

СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА
В по-голямата си част скоростните пътища в България отстъпват от европейските по качеството на настилката. СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Заради кризата с високата цена на петрола и заради продължаващата висока смъртност по българските пътища в последните месеци политици и специалисти надигнаха глас да се намали максималната скорост по родните магистрали, която е една от най-високите в Европа - 140 км/ч.

Няма да открия топлата вода, като спомена, че в по-голямата си част нашите скоростни пътища отстъпват от европейските по качеството на настилката и обезопасителните си мерки (мантинели, маркировка или светещи очички). Освен това

средната възраст

на автомобилите

в България

наближава 20 г.

и тенденцията в близко бъдеще е да продължава да се повишава.

С изключение на Германия в най-лявата лента по аутобаните на Стария континент в повечето страни е разрешено да се кара със 120 км/ч, някъде - като във Франция, и със 130 км/ч, а има и страни като Нидерландия, където през деня ограничението е 100 км/ч. И навсякъде се спазва. Не мислете, че шофьорите на Запад са по-възпитани от българските (то половината водачи са чужденци от европейския и далечен Изток), просто

глобите от

хилядите камери

са ги

дисциплинирали

Високите цени на бензина, дизела, газта и метана обаче дисциплинират масово българския шофьор. Поне такива са последните ми наблюдения от скорошно пътуване по магистрала “Тракия”. Направих си един експеримент. Сложих на темпомат колата на 130 км/ч (с 10 км/ч под максимално разрешените), пътувайки от Бургас до София, за да видя в неделя следобед колко коли ще ме задминат. Ами не бяха повече от десет. Половината от тях си личеше, че също карат на темпомат, но със 140 км/ч, а останалите бяха от

породата

премигвачи на

къси - дълги

светлини,

най-вече за да ги забележиш, че карат мощни и скъпи автомобили, а не че им пречиш.

Така излиза, че високата цена на горивото се оказва естествен ограничител на скоростта за огромната част от българските шофьори. Хората, разтърсени от инфлацията и кризата, не им е все едно дали ще дадат 30 лева повече за гориво за половин час по-бързо пристигане от морето до столицата, и то с риск да се претрепят по пътя.

Иначе подкрепям призивите за намаляване на максималната скорост и у нас, но от това няма да има голяма полза, докато не се наситят с огромно количество камери магистралите. На Запад буквално на 10-20 километра има стационарни снимачни устройства. Слагат и преместваеми кутии с камери, има, разбира се, и патрулки, които засичат скоростта.

На много места също така

вече се мери и

средната скорост

в отделните отсечки,

което също е добро решение за контрол и превенция.

През годините многократно съм писал и за това, че не е важно колко солени са глобите, а дали се плащат. По-добре е санкциите да не са толкова високи (несъмнено това води до предпоставки за корупция), но събираемостта им да се увеличи многократно.

И още нещо. Чета в социалните мрежи присмехулни коментари как в Париж или Брюксел максималната скорост по булевардите и по-широките улици е ограничена на 50 км, а в кварталните на 30 км/ч. Резултатът от тези ограничения е в пъти намалели катастрофи, инциденти с хора и велосипедисти, както и по чист въздух.

Задръстванията

не са се

увеличили

Напротив, кара се много по-спокойно, почти никой не засича и не притиска никого. Стресът от шофиране е намален до минимум.

И последно. Ще ви разкажа една история отпреди 10 години с автомобилния ни ас Димитър Илиев, който преди броени дни бе назначен за зам.-председател на Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”. На един полигон в Румъния 8-кратният рали шампион пред група журналисти напоително разказваше и показваше как да караме хем майсторски, хем безопасно. От всичките правила и трикове за движение много добре запомних едно простичко решение за каране в населени места: “Колкото по-бавно, толкова по-добре. Друга рецепта за каране в града няма”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Н. Пр. Дун Сяодзюн, посланик на КНР в България

Силното възстановяване на китайската икономика през първото тримесечие дава увереност на световното развитие

Иван Гарелов с последната си книга “Рокендрол, шпионаж и... последен валс”, издадена от КК “Труд”

Кажи си, Валери!*

Пресконференцията на Радостин Василев за изтеклите записи, която той бе придружил с видеоилюстрации (зад него се виждат Кирил Петков и Бойко Борисов).

СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

След записите - перверзно усещане за нормалност на уж различните, които също се оказаха маскари

ППинокио - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

ППинокио - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Мария Габриел и Николай Денков ще бъдат премиери на ротация в бъдещия кабинет.

Няма ала-бала: замразяване до вразумяване

Стефан Димитров

Стефан Димитров: Предлагаха ми да съм вицепрезидент, но отказах

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Мария Габриел и Николай Денков ще бъдат премиери на ротация в бъдещия кабинет.

Войната е мир. Ротацията е статукво

Средновековната кула е един от символите на града

След политическите скандали у нас: Древният Перперикон ще представя България в по-добра светлина в Брюксел

Социалният антрополог Харалан Александров СНИМКА: Архив

Харалан Александров: Борисов бащински спаси беладжиите, прости им и им даде ключа от колата - толкова мило и родно

Кирил Петков СНИМКА: Архив

Нека бъда управляван от имена в телефонен указател, вместо от представители на Харвард

Д-р Александър Сираков прилага терапевтичен метод на мозъчни аневризми.

Д-р Александър Сираков, спечелил "Питагор": Научната дейност тренира мозъка, после ръцете манифестират сами

За три години българите са загубили три години от живота си

За три години българите са загубили три години от живота си

Последно от

Последно от

Най-важното