Всяка оперна продукция на открито е уникат

https://www.24plovdiv.bg/mnenia/article/12213063 Всяка оперна продукция на открито е уникат Всяка оперна продукция на открито е уникат www.24plovdiv.bg
"Набуко" на фона на Белоградчишките скали
"Набуко" на фона на Белоградчишките скали

Всяка оперна продукция на открито е като уникат в многоцветна гама от емоционални състояния и преживявания в обстановката и пейзажа на природните дадености, сред които ще се развива действието на драматургията.

В различните години и етапи на професионалната ми творческа посветеност и отдаденост на оперното изкуство, откривах нови места за представления на открито.

Самата природа на операта като изкуство е дръзка и новаторска.

Компонентите, които я конструират – музика, игра, пеене, слово, танц, архитектура, изобразителни и пластични изкуства вече на открито, предполагат търсене и разработка на съвсем различни ракурси в поставянето на произведенията за изтръгване на нова сценична мощ и визуални внушения.

Но това може да се случи само ако режисурата и сценографията, и не на последно място грижата в безкомпромисен кастинг от солисти – певци, осигурят нова интерпретация, нова концепция и нови решения, вграждащи се в естествен и хомогенен синхрон със средата, в която ще се постави оперния спектакъл на открито.

За възприемането на спектакъла сред природата от най-голямо значение е отличният звук, мощната визия от максимално обхващане на всички пространства, и динамичното театрално действие.

Работата ми над всяка партитура за претворяването ѝ в спектакъл на открито, при което понякога историческото действие от либретото се пренася на същото или ново място за представянето му, е в стремеж към създаване по нов начин на произведението на композитора, а с това то самото се превръща в истински новородено.

Механичното пренасяне на постановки от ограничаващия ги квадрат на театралната сцена не е същото за очакванията на зрителя – слушател, който специално отива на опера на открито, а не в зала.

Спектаклите на открито имат други послания, разказват по нов начин историята за герои и събития. С това превръщат операта в друг вид изкуство. То е като оперно кино на живо. Ако режисьорът има мисленето на архитекта и композитора, тогава ще съумее да изгради партитурата на полифоничен образ на спектакъл в синхрон със звученето на избраното място сред природата, където се играе, и с пейзажа на естествен декор.

Използването на всички подробности на мястото е особено важно за композирането на сцените и картините с фактите и обстоятелствата на развиващото се действие. Никога не забравям, че оперната драматургия се разтваря с други величини специално за открито. Това оправдава и дързостта, и огромните рискове, на които са подложени всички – и създатели, и участници.

Терените на открито са сложни и с изненади, за които е важно внимателно проучване. Резултатът е единственост на решенията в контакта с природните или архитектурните дадености.

Усетът на режисьора за пространство дава крила на фантазията. Дава и на публиката привилегията да възприема винаги по нов начин оперното представление.

Но главната дума има режисьорът. Отговорностите са негови и на екипа му. Те знаят, че удоволствието и очакванията на публиката трябва да се осигури и оправдае.

Всяко произведение на сцена, поставено на открито, звучи като ново и неповторимо. Публиката на тези спектакли е толкова различна и необременена от капризи, разкрепостена от изискването да носи задължително официално вечерно облекло.

Стремежът ми е към необичайни решения, с концептуалните подходи за авторски режисьорски интерпретации и ракурси на нови идеи. Разработването на нови терени за оперни спектакли на открито, откриват и за публиката нови светове към любимото u изкуство – те u даряват шанс по нов начин да вижда и чува познатите ѝ произведения.

В книгата „Опера и природа“ читателят ще разтвори страници, посветени на четиридесетгодишен опит с постановки на различни места извън оперната сцена – площади, стадиони, антични театри и специфични природни пространства.

Някои от местата са на пръв поглед необичайни и странни за интерпретация на строгите закони на оперната драматургия. От друга страна, задачата на демократизиране на оперното изкуство е изпълнена, не за елитно избрана публика, лудо влюбена в свои произведения. Привличането на нова публика, неизкушавана досега да влиза в оперните зали, е най-интересното доказателство, че операта не е елитарно изкуство, а напротив, на открито то се превръща в арена за най-широк зрителски интерес.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Български левове Снимка: Архив

Да броим пилците в икономиката наесен

Радостин Василев

Радостин Василев: Скъпи Слави, нужно ли и да ти напомням, че се превърна в най-мразената личност в държавата

710 лв. месечно е минималната работна заплата в момента. предложението е да стане 770 лв. от 2023 г.
СНИМКА: Архив

850 лв. трябва да е минималната заплата, не 770 лв.

Корнелия Нинова: За втори път днес получихме европейско признание за икономическата ни политика

Корнелия Нинова: За втори път днес получихме европейско признание за икономическата ни политика

Предсрочните парламентарни избори са насрочени за 2 октомври.

Доц. Григор Сарийски: Изживяваме ударно увеличение на разходите

Паметникът на цар Самуил в София

Разбрахме се със Скопие за цар Самуил. Но още дебнат опасности

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Сателитна снимка на Херсон
СНИМКА: Ройтерс

"Знаем колко ви е страх": партизанската война в Украйна

Александър Йорданов. Снимка Фейсбук

Неудобни думи: Ще има още сеир

20 г. по-късно: България погуби наследството на Теодор Димитров

20 г. по-късно: България погуби наследството на Теодор Димитров

Асен Василев - новият Иван Костов?

Асен Василев - новият Иван Костов?

СНИМКИ: Фейсбук/Катастрофи България

40% от жертвите на пътя са камикадзета. С какви мерки да ги пази МВР?

Десетки шофьори и пътници се притекоха на помощ при катастрофиралия сръбски автобус с деца на магистрала “Тракия” 
СНИМКА: ФЕЙСБУК ГРУПА “КАТАСТРОФИ БЪЛГАРИЯ”

Спасителите - и от Лим, и от “Струма” и “Тракия”, с един труден урок за политиците

Последно от

Последно от

Най-важното