Страниците на медии са най-честите разпространители на руска пропаганда у нас

https://www.24plovdiv.bg/mnenia/article/12319671 Страниците на медии са най-честите разпространители на руска пропаганда у нас Страниците на медии са най-честите разпространители на руска пропаганда у нас www.24plovdiv.bg
Данните са от изследване на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания" СНИМКА: Pixabay
Данните са от изследване на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания" СНИМКА: Pixabay

Десет страници във Фейсбук, основната част от които на медии, са сред основните разпространители на политическа пропаганда с цел манипулация на общественото мнение в посока, желана от Москва. Това показва изследване на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания", което обхваща периода 1 януари - 9 май т.г., предаде "Дневник". 

Въпросните публикации в най-голямата социална мрежа са съществена част от хибридната война, която Руската федерация води със Запад, показва анализът на събраната информация. Той обхваща всички онлайн медии, които публикуват пропагандно съдържание във Фейсбук. Базата данни е създадена от сдружението "Данни за добро" и съдържа 4752 публикации, а използваната система е CrowdTangle, обхваща постовe във Фейсбук на публични страници, групи и верифицирани публични профили на личности, които са имали повече от 110 хил. лайка от 2014 г. досега.

Страниците, най-често публикуващи пропагандно съдържание във Фейсбук, са на медии, както и няколко политически. Това са "Новини от България и света" и "Новини от последния час" (informiran.net), "Поглед инфо", "Епицентър", Actualno.com, Blitz.bg, "Новини" (Newsbg.com, Zabulgaria.eu, Novinkata.com) и вестник "Зора". Собствено съдържание в т.нар. български Фейсбук публикуват още две страници от пропагандната мрежа на Кремъл у нас - Посолството на Руската федерация в София и партия "Възраждане".

Най-често публикуващите пропагандно съдържание като тип са новинарските страници, сочи анализът на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания". Сред тях попадат както страници във Фейсбук, които работят като медии - в това число bTV, Нова телевизия и БНТ, така и радиостанции. В отделна група са публичните личности, които не са тясно свързани с политици, политически партии и медии. Това са преди всичко артисти, писатели, хора на изкуството, блогъри (с неполитическа насоченост) и музиканти.

Трета група разпространители на руска пропаганда у нас са политици и политически партии, към които са добавени и неправителствени организации. Следват журналистите на свободна практика, необвързани с медии.

Най-любопитна обаче е последната, пета категория разпространители на руска пропаганда у нас, която се оказва и с най-широк обхват. Тя включва магазини за облекло, интернет доставчици, клубове по интереси туристически агенции, агенции за недвижими имоти и т.н.

От медийните страници във Фейсбук най-активни в разпространението на руски пропагандни послания са informiran.net, pogled.info, epicenter.bg, actualno.com. Най-често публикуващите две страници в социалната мрежа "Новини от България и света" и "Новини от последния час" използват един и същ източник - informiran.net. Първата страница има над 214 хил. членове, а като собственик е показан Владимир Алексеев - гражданин на РФ с адресна регистрация в Лондон. В търговските регистри на Bird.bg Алексеев фигурира като съсобственик на търговско дружество у нас, регистрирано още през 2012 г.

От категорията журналисти, като най-влиятелен в разпространението на руска пропаганда у нас е посочен е Мартин Карбовски, който публикува в две страници във Фейсбук - "Карбовски" и "Мартин Карбовски". Втората е значително по-популярна с 529 312 последователи, докато първата - "Карбовски" е имала към 10 април т.г. 105 044 последователи. Съдържанието на двете страници идва от линкове към двата сайта - vtorifront.bg и lentata.com. Това обаче не е оригинално съдържание, чийто автор е Мартин Карбовски, а представлява микс от различни източници.

Всеки един от тези канали се употребява по различни начини, сочи анализът. Страниците на журналистите и на политиците вероятно привличат повече твърди привърженици на пропагандните тези, а новинарските страници и групи се употребяват по-скоро, за да привличат нови попълнения.
Въпреки това може да се каже, че личностите, говорители на пропагандата, се броят на пръсти, а пропагандата разчита преди всичко на препубликуване на готови и пакетирани послания от други източници.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Надига ли десният завой на Италия вълна в Европа

Надига ли десният завой на Италия вълна в Европа

Надига ли десният завой на Италия вълна в Европа

Надига ли десният завой на Италия вълна в Европа

Владимир Путин Снимка: Ройтерс

Войната на Путин: Защо би трябвало да се вслушаме в Ердоган

Бившият украински президент Петро Порошенко

Порошенко: Путин е луд маниак

Пенсионерите често са обект на измама.
СНИМКА: АРХИВ

Съвети към пенсионерите: Как да разберем, че ни мамят с цените

СНИМКА: Pixabay

За руската пропаганда и как Фейсбук се провали в България

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Джорджа Мелони

Гледай задлъжняла Италия, мисли как да запазим лева и борда

Кадър от протести в Русия СНИМКА: Ройтерс

Руснак: В огромна степен нашата армия е една небоеспособна измама

Джорджа Мелони

За дясната Мелони, който спечели вота в Италия

Един човек загина, а девет са ранени при тежка катастрофа с три автомобила близо до Панчарево. Инцидентът стана на пътя между София и Самоков. СНИМКА: Дияна Русинова

Убийците на пътя са ненаказани нарушители

Ще се разберат ли партиите за правителство след изборите на 2 октомври СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Страстната политическа седмица

Георги Шопов: София е най-слабо застроената столица

Георги Шопов: София е най-слабо застроената столица

Последно от

Последно от

Най-важното