Съвети към пенсионерите: Как да разберем, че ни мамят с цените

https://www.24plovdiv.bg/mnenia/article/12635258 Съвети към пенсионерите: Как да разберем, че ни мамят с цените Съвети към пенсионерите: Как да разберем, че ни мамят с цените www.24plovdiv.bg
Пенсионерите често са обект на измама.
СНИМКА: АРХИВ
Пенсионерите често са обект на измама. СНИМКА: АРХИВ

Възрастните хора са активни на пазара в качеството си на потребители и често стават жертва на нелоялни търговци. И преди сме споменавали, че законът държи сметка за това и предписва на контролните органи да третират пенсионерите като уязвима група потребители, което означава по-строги санкции за нарушителите в решенията, с които се забранява незаконното пазарно поведение. Примери в това отношение са редица произнасяния на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по отношение на мобилните оператори и доставчиците на комуникационни услуги: вижте тук.

Но в много случаи хората биват заблудени и от търговците на стоки от първа необходимост – затова е добре да се следват няколко основни съвета, които могат да ги предпазят от удари по джоба в трудните времена на криза.

Припомняме, че от 28 май т.г. са в сила нови разпоредби относно намаленията на стоки и услуги, включително в интернет, които целят за улеснят потребителите в ориентирането им на пазара. Така например стоките или услугите трябва да са продавани на старата цена поне 30 дни преди началото на кампанията, самото намаление може да продължи най-малко ден и най-много до един месец. Винаги следва да бъде обявен периодът, за който ще е валидно намалението, за да си направи потребителят сметката в какъв срок ще може да се възползва от по-ниските цени на определени стоки. Всяко съобщение за намаление на цените трябва да съдържа предишната цена, която търговецът е прилагал през определен период преди датата, от която влиза в сила намалението на цената. Важен момент в новата уредба е, че при т. нар. „прогресивно намаление на цената“, предишната цена е цената без намаление преди първото намаление на цената.

Независимо от това какви са кампаниите – как ги наричаме, какъв е процентът намаление и колко дълго се предлага на вниманието на потребителите, те имат всички онези права, каквито биха имали и когато си купуват стоки на редовната цена. Например, правото на рекламация за дефекти, на отказ в 14-дневен срок от закупена онлайн стока или извън търговски обект, както и възможността за тестване на стоката преди да бъде закупена.

Към това могат да бъдат добавени и още няколко кратки препоръки към потребителите:

- Да избягват да пазаруват извън търговските обекти, особено когато т.нар. амбулантни търговци предлагат хранителни продукти;

- При обявени намаления е добре да сравняват цените на стоките, като направят проверка в друг магазин или в интернет;

- При пазаруване на хранителни стоки от интернет, могат да върнат само продукти, които са с изтекъл срок на годност;

- Да подхождат много внимателно към купуване на стоки, които се предлагат в социалните мрежи.

Ето и примери от практиката на Комисията, които могат да бъдат открити и в регистъра на нелоялните търговски практики, поддържан на сайта й. Преди време КЗП забранява на търговска верига да заблуждава клиентите си, като формира некоректно процента на намаление на стоки в промоции. За да може да обяви по-голямо намаление, по-малко от месец преди да го направи, търговецът повишава цените и върху по-високите стойности фиксира съответно и по-голям процент на отстъпка. Проверката установява, че преди да намали с 25% цените на продукти в промоция, търговската верига умишлено за кратко време ги е завишавала с 2%, за да обяви по-голямо намаление в сравнение с цената от предходен период.

Другата схема, по която търговец реализира тази нелоялна практика, е като променя цената на дадена стока през определено време и обявява процент на намаление не върху предишната цена, а върху тази от период преди кампанията за намаление, когато тя е била по-висока.

Проверката на КЗП установява, че въпросната търговска верига е продавала определен продукт на редовна цена 7,99 лв., а при обявяване на промоция с 36% отстъпка цената е била 6,99 лв. На практика се оказва, че процентът на намалението е изчислен върху цената 10,99 лв., на каквато продуктът е предлаган през друг, по-стар период, преди стартирането на кампанията. При намаление от предишната прилагана цена 7,99 лв. отстъпката следва да е едва 14%.

По-атрактивният процент на намаление, който се постига с прилагането на тези два подхода, е възможно да повлияе на икономическото поведение на потребителя и той да направи покупка, която не би реализирал при отсъствие на подобно послание и която е в ущърб на неговите икономически интереси.

В заключение можем да отбележим, че в условията на инфлация и растящи цени, множество търговци се изкушават да спекулират с правилата за намаления и отстъпки. Контролът, осъществен от КЗП и другите компетентни институции, извършен през пролетта и лятото по нареждане на тогавашния министър на икономиката Корнелия Нинова потвърди донякъде тези опасения и доведе до пресичане на опитите за спекула с горивата и олиото и до коректно прилагане на мерките на правителството за ограничаване на инфлацията, насочени към потребителите: хляб, брашно, горива. Остава да се надяваме, че този процес ще продължи и през настъпващия есенно-зимен сезон с предизвикателствата, пред които той ще ни изправи като потребители.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Лични

Машините имат хартиени следи, може да се проследи дали нещо е правено

Машините имат хартиени следи, може да се проследи дали нещо е правено

Филип Димитров

Десният Филип Димитров е откровен: кого дразни?

КАДЪР: Фейсбук/Политическа Партия ГЕРБ

Лена Бориславова: Никой не ми е плащал заплата над 13000 лв.

Кой пример следваме, оправдавайки нахлуването в Украйна? Със сигурност не този на светиите

Кой пример следваме, оправдавайки нахлуването в Украйна? Със сигурност не този на светиите

Владимир Путин
Снимка: Дойче Веле

Това е една необявена Трета световна война. Русия иска да разруши световния ред

Бизнесът в светлото волтаично бъдеще - ето как го нарисува Анри Кулев

Бизнесът в светлото волтаично бъдеще - ето как го нарисува Анри Кулев

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Лични

Американците отказват да обучават възрастни летци за полети на F-16.

Коментар на седмицата №1: Защо българските генерали не харесват F-16

Машина за гласуване

Истерията за машините е като тази за 5G

САЩ обмислят ежегодни ваксини срещу КОВИД-19.

Пандемията с COVID-19 отмира

Илон Мъск

Как па ше доде баш Мъск! Фейк е, фейк еее!

Още в първия ден на гласуването на промените в Изборния кодекс в парламента се разиграха драматични сценки
Снимка: Велислав Николов

Дебатът за хартиената бюлетина е унизителен

"Ила, Илоне!": сапунката с Илон Мъск и Белоградчишките скали

"Ила, Илоне!": сапунката с Илон Мъск и Белоградчишките скали

Последно от

Последно от

Най-важното