51% от българите подкрепят "24 часа" да има резултати в изборния ден

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/10009407 51% от българите подкрепят "24 часа" да има резултати в изборния ден 51% от българите подкрепят "24 часа" да има резултати в изборния ден www.24plovdiv.bg
Бетина Жотева, председател на СЕМ (вляво) и Лидия Йорданова от "Екзакта" по време на онлайн конференцията
Бетина Жотева, председател на СЕМ (вляво) и Лидия Йорданова от "Екзакта" по време на онлайн конференцията СНИМКА: 24 часа

56% следят екзитполовете и знаят къде да ги намерят, показва проучване на "Екзакта", поръчано от СЕМ

50,9% от българите са убедени, че междинните резултати на партиите в изборния ден трябва да бъдат оповестявани, а 56% търсят информация за тези резултати в поне 3 медии.

Това показва проучване на "Екзакта рисърч груп", направено седмица преди изборите на 11 юли по поръчка на Съвета за електронни медии.

Изводът на социолозите и желанието на хората напълно съвпада с кампанията, която "24 часа" води вече няколко години - да падне забраната в закона за публикуване на данните от екзитполовете в изборния ден. Вестникът дори внесе подписка в 44-ото Народно събрание, в което беше подготвен и законопроект за промяна на Изборния кодекс, но текстовете така и не бяха приети.

Хората, които подкрепят публикуването на междинните данни от изборите, са от всички възрасти и демографски слоеве. Тези, които са против - 24,8%, са предимно с основно образование или на възраст над 65 години. Според възрастните изнасянето на данни в изборния ден е нередно и неприлично, обясни Лидия Йорданова, шеф на "Екзакта".

Същевременно 56% от анкетираните следят междинните резултати от екзитполовете през целия изборен ден и знаят къде да ги намерят. Това са предимно хора на възраст между 30 и 50 г., т.е. в трудова активност, висшисти са и живеят в областните центрове, показва още изследването.

Обикновено те преглеждат повече от 3 медии, което според Йорданова е признак за висока медийна грамотност.

Данните от проучването на агенцията бяха представени на онлайн конференция "Медийни предпочитания на българската аудитория в предизборните кампании за парламентарните избори на 4 април и 11 юли 2021", организирана от Съвета за електронни медии.

Поръчката за двете изследвания отново е на СЕМ. Те са национално представени и са правени в последната седмица преди всеки парламентарен избор.

Според проучванията хората се информират за изборите предимно от телевизията (75% през юли) и от сайтове и портали на медии в интернет (38% през юли. Пресата е предпочитана от 17,2%. Същевременно търсенето на информация в социалните мрежи е спаднало в сравнение с април с над 2% и през юли е 35,8%.

Доверието на анкетираните е било по-високо към обществената БНТ и отразяването й на предизборната кампания в края на март и началото на април (27,4%) в сравнение с юли (24%). Затова пък доверието към частните медии се повишава през юли (40,7%) от 35,3% през април. Привържениците на властта са се доверявали предимно на големите телевизии през април, а феновете на опозицията - на 7/8, "Евроком" и други по-малки канали. През юли обаче почти всички вече гледат предимно големите телевизии. Това показва променена политическа обстановка, която кара хората по-рядко да търсят алтернативи на източниците на информация, обяснява Йорданова.

БНР е най-слушано от радиата на 11 юли - 19,3%, следвано от "Дарик" с 3,7%. Същевременно три пъти повече слушатели се доверяват на общественото радио по време на предизборната кампания, сочат и двете изследвания. В същото време 70% от анкетираните твърдят, че не слушат радио в изборния ден.

И двете проучвания показват, че доверието в традиционните медии (74,9%) е два пъти по-високо в предизборно време, отколкото в медиите, базирани в интернет (25,1%).

Четири характеристики на медиите са особено важни за доверието в тях - достоверност, актуалност, обективност и изчерпателност, показват още изследванията.

Същевременно през юли има спад на обществения интерес към предизборните дебати, който вероятно се дължи на умора, както и на европейското първенство по футбол, което беше по същото време. Пораснал е обаче интересът към събитията, организирани от партиите, както и към разясненията на ЦИК вероятно заради гласуването с машини. Впрочем друго изследване на "Екзакта", направено 3 дни преди изборите през юли, показва, че 24% се притесняват дали ще се справят с машините. Най-нисък е интересът към политическата реклама и през април, и през юли.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Новини

Наш екип ще се консултира с немски специалисти. Целта е да се подобри програмата в “Лозенец”.

Пращат в Германия деца, които спешно имат нужда от нов черен дроб

Продават фалшиви билети за рок фестивал в Пловдив

Продават фалшиви билети за рок фестивал в Пловдив

Даниел Митов

Даниел Митов: Не приемам колениченето на ДБ пред президента

Предложението на служебното правителство ще вдигне пенсиите средно с 12,5%.

938 хил. души на минимална пенсия от 340 лв., но половин милион от тях твърде “богати” за помощи (Обзор, графика)

Нидерландският тийнейджър изненадал милиардера Джеф Безос по време на полета. Снимки РОЙТЕРС

Младежът, летял в космоса с Безос, му признал: Не съм поръчвал от "Амазон"

Вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов

Пеканов поиска повече грантове за бизнеса в плана за възстановяване

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Новини

Бойко Рашков отговаря на въпроси на депутатите.

СНИМКИ: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

Поне 148 депутати са за нов ВСС, след като не допусна смяна на Гешев (Обзор)

Триумфалната арка в Париж

Реализират проекта на Христо Явашев за Триумфалната арка

Онлайн обучението трудно извън София и областните градове (Обзор)

Онлайн обучението трудно извън София и областните градове (Обзор)

На място са 5-6 противопожарни екипа и няколко на лесничеството. Снимка: Архив

Нов пожар се разгоря в Сакар планина

Огнян Стоичков. Кадър БНТ

Спрямо двама от протестите прилагали неправомерно СРС

Ваксината на "Пфайзер/Бионтех". Снимка Архив

Ефективността на "Пфайзер" срещу индийския щам е 39%

Последно от

Последно от

Най-важното