Весела Апостолова от "Публисис": Ако 77% от марките в глобален мащаб изчезнат, никой няма да забележи

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/10345570 Весела Апостолова от "Публисис": Ако 77% от марките в глобален мащаб изчезнат, никой няма да забележи Весела Апостолова от "Публисис": Ако 77% от марките в глобален мащаб изчезнат, никой няма да забележи www.24plovdiv.bg
Весела Апостолова
Весела Апостолова СНИМКА: Румяна Тонева

Рекламата се завръща към нивата от 2019 г. и прогнозите са да ги задмине, казва Апостолова, която е главен изпълнителен директор на Publicis Groupe България

Темата за психическото здраве все повече намира отзвук в кампаниите на международните брандове

Весела Апостолова е новият главен изпълнителен директор на Publicis Groupe България - една от най-големите и успешни комуникационни компании у нас, която е част от световната компания Publicis. Тя пое високия пост през юни. Преди това беше изпълнителен директор на комуникационния бизнес на групата и неин главен оперативен директор.

- Какво се случва с рекламата, г-жо Апостолова? Преди година мрачните прогнози бяха, че тя едва ли не умира, но днес специалистите отчитате ръст въпреки икономическата криза и продължаващата пандемия от коронавирус. Как става това?

- Рекламата няма да умре. Като всяко нещо в природата само преминава от едно състояние в друго, в нашия случай - от една медия в друга. Дори и да забележите отсъствие на някой познат играч от телевизионния ефир, това най-вероятно е, защото е решил

да пренасочи инвестициите си в дигитални канали

Това е трайната тенденция. Въпреки трудностите, които много бизнеси срещнаха и продължават да срещат заради пандемията и последиците от нея - логистични затруднения, липса на наличности на пазара, настъпващата със страшна сила инфлация, рекламните инвестиции се завръщат към нивата от 2019 г. и прогнозите са да ги задминат.

Брутните инвестиции в телевизия бележат ръст над 50% към края на септември. Без рекламни инвестиции в телевизия на пазар като нашия, който продължава да е движен до голяма степен от тази медия, продажбите страдат, особено когато говорим за бързооборотни стоки, а при всички рекламодатели отсъствието от този канал крие и риск за brand health показателите (от англ. - буквално “здравето на марката”, т.е. нейната разпознаваемост и добро състояние). Това са тези показатели за марката, които са особено важни в дългосрочен план.

- Накъде върви рекламният пазар у нас? Какви са очакванията ви?

- Нашите прогнози са за растеж въпреки инфлацията, която предвиждаме. Макар и да говорим за телевизионна инфлация от 7% през тази години и 9% през следващата, в момента наблюдаваме запълнен инвентар на телевизиите.

- Само в телевизиите ли е така? Кога дигиталната реклама ще мине телевизионната? Това вече се случва по света.

- След около 5 години може да имаме някакво изравняване на инвестициите в двата канала, но да я мине сериозно - едва ли. Дори когато се запълнят рекламните блокове в телевизията, започва да се наблюдава насищане и ръст при алтернативните формати - шапки реклама, нестандартни форми на присъствие, продуктово позициониране.

Изместване към дигиталната реклама се наблюдава сериозно

в телекомуникациите и финансовия сектор,

което е нормално. Много от бизнесите, които се случват основно онлайн, инвестират предимно в диджитал, но интересно е, че дори и те залагат на телевизия при лансирането си на пазара, за да се постигне максимално бързо покритие и познаваемост, а след това телевизията остава част от комуникационния им микс за поддържане на имидж показателите.

- Кои индустрии загубиха от липсата на реклами по време на пандемията от коронавирус?

- След началото на кризата от COVID-19 отчетохме временно спиране на телевизионната реклама при някои от топрекламодателите, които после рестартираха, други намалиха драстично инвестициите си поради начина, по който пазарът се променяше - затворени HoReCa обекти (термин, който рекламните агенции използват за индустрията на хотели, ресторанти, кафенета - б.а.), нуждата да се инвестира допълнително на местата на продажба, онлайн магазините. Имаше локални бизнеси, които през 2020-а спряха комуникация, но се върнаха отново тази година. Осъзнаха, че ако не поддържаш интереса към марката си, бързо губиш позиции и пазарен дял, особено когато конкуренцията е активна и атрактивна с иновации и подходящи послания.

- Това означава ли, че вече е трудно да се говори за лоялност на клиентите към определена марка, след като за няколко месеца могат да я забравят?

- Според скорошно проучване, ако 77% от марките в глобален мащаб изчезнат, никой няма да забележи. Това е поредната статистика, която ни доказва, че не бива да се възприемаме твърде на сериозно. Шегата настрана,

лоялността се печели всеки ден,

но ако успееш да превърнеш в приоритет постигането на лоялни потребители, няма да си вечно фокусиран върху печалбата за деня, седмицата, месеца, тримесечието, а марката ти ще е по-ефективна в дългосрочен план.

Наборът от брандове, между които хората избират непрекъснато в рамките на определена категория, се увеличава и за да са лоялни към дадена марка, тя трябва да отговаря на техните потребности и ценностна система. Последното е особено валидно за поколението Z, така наречените digital natives (от англ. - дигитални туземци), които се интересуват от това доколко компаниите наистина ги познават, дали са автентични и искрени в посланията си, отговорни ли са към опазването на околната среда, каква е мисията на бранда.

- Това ли е новата мантра на компаниите - всички вече говорят за свои важни каузи, с които отдават дължимото и на обществото?

- Това е глобална тенденция, бих казала - всемирна нужда на хората да усетят грижа, споделеност, помощ не само в трудните моменти, през които минахме и продължаваме да минаваме заедно. Изолацията, несигурността в утрешния ден, финансовите затруднения все повече се превръщат в зов за внимание, писък, част от голямата тема за психическото здраве, която все по-често намира отзвук в кампаниите на международни брандове.

7 от 10 млади хора признават,

че се борят с психически проблеми всеки ден

Когато това е реалността, не можеш да очакваш, че същите тези млади хора ще обърнат внимание на жизнерадостните послания, с които искаш да припознаят продукта ти. Трябва да си адекватен на реалността за твоите потребители в днешния ден. Да изграждаш и поддържаш отношения с различните “миниобщества”, които съставляват целевата ти аудитория.

- Вече пет месеца ръководите Publicis Groupe България, след като през юни станахте новият изпълнителен директор на компанията. Какви са амбициите ви?

- В една компания най-голямото богатство са хората. След трудните две години, през които минахме успешно, в момента имаме страхотен екип от опитни рекламисти, които са сред най-добрите на пазара, имаме международно признати специалисти, които работят за над 20 държави, маркетинг консултанти, които помагат на български компании да изградят брандовете си и на международно ниво, както и да осъществят дигитална трансформация на бизнесите си. Особено съм щастлива с най-младите попълнения, които носят енергията на позитивното необременено начало. С такъв арсенал ще споделя само, че амбициите ми нямат граници.

- Казвате, че сте против консервативността. Какво ще променяте?

- Позиционирането ни като Power of One (новата единна бизнес стратегия на Publicis - б.а.) е наше уникално предимство на пазара, което

дава на един клиент всичко, от което има нужда

за да има успешен бранд, портфолио от брандове, компания. Ние предоставяме цялостни решения от-до, като се фокусираме върху съществуващ бизнес проблем и постигане на конкретни резултати. Дефинираме потребителски прозрения, стъпваме на данни в реално време, анализираме посредством съществуващи методологии, изграждаме медийни стратегии, бранд стратегии, творчество, базирано на качествени изследвания и количествени верификации, водим разговора в медийната среда между бранда и потребителите, активираме местата на продажба, оптимизираме и сме отговорни към крайния бизнес резултат и създаването на лоялни потребители, които обичат бранда. Използваме инструменти, които предоставят възможност за маркетинг автоматизация, партнираме си с Next Consult, които са златен партньор на Salesforce за България и вече имаме няколко осъществени съвместни проекта.

Дигиталните ни услуги и развитието на електронната търговия са фокус за 2022 година както в локален, така и в регионален и глобален план.

И не на последно място творческият ни продукт трябва да има силата да се превръща в бързооборотен диамант, а не в преоценена стока, за да не ставаме свидетели на откровено подценяване на “потребителското око”. Качественият творчески продукт, като всеки качествен продукт на пазара, трябва да е справедливо заплатен. Искам в партньорство с клиентите ни да създаваме и да се наслаждаваме на комуникация, която трепти и кара аудиторията да не е безразлична, а да променя нагласи, обръща негативни тенденции и показва света такъв, какъвто мечтаем да го видим в утрешния ден.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Новини

Летище София

3,3 млн. пътници са минали през летище София за 2021-а

Ивайло Мирчев

Ивайло Мирчев: Нямаше да сме в тази ценова криза, ако прокуратурата си вършеше работата

15 са ранените при катастрофи последното денонощие.

Един загинал, 15 ранени при катастрофи за последните 24 часа

Церемонията се състоя пред паметника на кап. Бураго в Дондуковата градина. Снимки: 24plovdiv.bg

Ето как Пловдив почете скромно 144 г. от освобождението си (снимки)

Доста са намалели овцете, отглеждани в България през последните три години,

Най-много у нас се отглеждат птици, овцете - намалели с 300 000

ВЛАДО ПЕНЕВ

Владо Пенев ще играе свещеник в нов сериал

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Новини

НАП: Видът на осигуряването може да се променя до 31 януари

НАП: Видът на осигуряването може да се променя до 31 януари

Пламен Димитров

Пламен Димитров, КНСБ: Водата ще скочи, ВиК дружествата са във фалит

Проф. Радка Аргирова

Радка Аргирова: Пандемията върви към приключване

Кирил Петков

Премиерът Кирил Петков: Гешев гледа ли се в огледалото?

Таня Боева

Певицата Таня Боева записва нова песен след 5 г. прекъсване

Централната част на Сливен с хотел „Сливен“ и драматичният театър „Стефан Киров“ вляво от него
СНИМКА: УИКИПЕДИЯ

Общинска и областна администрация в Сливен разменят обвинения за спиране на важен ВиК проект

Последно от

Последно от

Най-важното