НАСА се надява прашна буря да спаси апарата "Инсайт" на Марс

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/11610343 НАСА се надява прашна буря да спаси апарата "Инсайт" на Марс НАСА се надява прашна буря да спаси апарата "Инсайт" на Марс www.24plovdiv.bg
СНИМКА НАСА

Спускаемият апарат на НАСА „ИнСайт“ приключва мисията си на Марс през лятото

НАСА обяви, че нейният спускаем апарат „ИнСайт“ ще изчерпи енергията си през лятото, с което ще бъде сложен край на научното му движение на Червената планета, предаде БТА.

Служители на американската космическа агенция обявиха на брифинг, че се надяват марсианска прашна буря да премине над спускаемия апарат, като по време на процеса изчисти праха от слънчевите му панели. Така той ще може да се зареди отново и мисията му да бъде продължена.

Доказателства за прашни бури са забелязани на десетки мили от мястото, където се намира „ИнСайт“, каза на брифинга Брус Банерд, главен изследовател на мисията и главен учен в лабораторията за реактивно движение на НАСА. Той обаче отбеляза, че това е малко вероятно да се случи, но и не е напълно изключено.

Междувременно стана ясно, че през юли ще бъдат изключени всички инструменти на „ИнСайт“, с изключение на неговия сеизмометър. Комуникацията с апарата няма да бъде прекъсната напълно.

„ИнСайт“ трансформира нашето разбиране за Марс и постави основата за бъдеща мисия“, каза Лори Глейз, изследовател по планетарни науки в НАСА.

„Можем да приложим това, което сме научили за вътрешната структура на Марс, към Земята, Луната, Венера и други скалисти планети в други слънчеви системи“, добави още Глейз.

След кацането си на Марс през 2018 г., „ИнСайт“ бе натоварен със задачата да проучи вътрешността на планетата. Спускаемият апарат откри повече от 1300 труса. Учените смятат, че основните запаси от магма на планетата причиняват земетресенията, въпреки че вулканите не изригват активно на повърхността на Червената планета.

Независимо, че е опустошен от прашни бури и трудно се захранва, апаратът продължи да прави научни открития – като „чудовищното“ земетресение на Марс преди броени дни. То е най-силното, измервано някога от Земята.

Банерд каза, че данните, събрани от този трус, ще помогнат на учените допълнително да усъвършенстват своите теории за размера и състава на ядрото на планетата, както и да предоставят нови подробности за магнитното поле на Марс. „Преди „ИнСайт“ имахме размита картина за това как изглежда вътрешността на Марс. Сега вече знаем повече за дебелината на кората и ядрото, информация, която ще хвърли повече светлина върху формирането на планетата.“

„На Марс трусовете са причинени от свиването на кората поради охлаждане и вертикални движения от термично повдигане или потъване“, уточни още Банерд в интервю за ЮПИ.

Глейз добави, че в предстоящата мисия на агенцията „Драгънфлай“ (Dragonfly) ще бъде изпратен винтов апарат, който да лети до най-големия спътник на Сатурн - Титан.

Очаква се тази мисия да стартира през 2025 г. и апаратът да кацне на Титан през 2034 г.

Други от Наука и технологии

Новият космически кораб на "Върджин Галактик" предлага разходки в Космоса на богаташи.

„Върджин галактик“ работи по следващо поколение кораб-майка заедно с „Боинг“

Илюстрацията показва космическия кораб CAPSTONE в почти праволинейна триизмерна орбита (NRHO) около Луната.
Снимка: НАСА/Advanced Space

Възстановен е контактът с летящия към Луната апарат на НАСА

Японски учени са създали клонинги на мишки с помощта на лиофилизирани клетки
Снимка: Пиксабей

Лиофилизирани мишки - нова техника за опазване на видове

Петата среща на върха „Дигитален Китай“ ще се фокусира върху иновациите

Китайски астрономи откриха 9 богати на литий нееволюирали звезди

НАСА загуби контакт с космическия апарат "Капстоун", изпратен към Луната

Още от Наука и технологии

Мария Габриел.

Maрия Габриел: Нова програма ще утвърди Европа като лидер в иновациите

ЦЕРН Снимка: Ройтерс

Научно-образователен център в ЦЕРН ще показва ползите от науката

Снимка: НАСА/Advanced Space

Апаратът на НАСА "Капстоун" излезе от орбитата на Земята и тръгна към Луната (Видео)

Учените са анализирали и сравнили геномите на два вида морски дракони - листовиден и обикновен.

Причината за необичайния външен вид на морските дракони се крие в тяхната ДНК

Микропластмаса е била откривана и в плацентата на бременни жени.

Микропластмасата е навсякъде, дори в човешкото тяло

Уилям Стюарт е президент и основател на Povaddo - базирана в САЩ компания за проучвания на общественото мнение и нагласи. Експерт по комуникация, разработване на послания и стратегии, брандиране и управление на кризи. Той е работил като консултант на няколко големи корпорации и е работил на терен в повече от 60 страни по света. Бил е съветник на кандидати в президентски избори в Гърция, Гватемала и Филипините.

Уилям Стюарт: 55% от хората по света смятат, че доверието в науката се е увеличило след COVID пандемията