https://www.24plovdiv.bg/novini/article/11610765 Зъб, открит в пещера в Лаос, хвърля светлина върху загадъчно изчезнал човешки вид Зъб, открит в пещера в Лаос, хвърля светлина върху загадъчно изчезнал човешки вид www.24plovdiv.bg
СНИМКА Копенхагенски университет

Зъб на малко момиче, открит в стената на пещера в североизточен Лаос, дава нови данни за мистериозно изчезналия човешки вид, наречен денисовци - древни сродници на неандерталците, предаде БТА.

Откритието показва тяхната изобретателност при адаптирането както към тропически, така и към студен климат, обясняват учени от Копенхагенския университет.

Кътният зъб, който е на между 164 000 и 131 000 години, е бил на момиченце на около 4-6 години и все още не е бил избил, смятат изследователите.

Влажният климат в Лаос означава, че древната ДНК не е запазена в кътника, за разлика от други останки от денисовци. Изследователите смятат, че е техен заради формата и характеристиките на емайла. Протеини пък показват, че кътникът е бил от момиче.

Зъбът е намерен във варовикова пещера в Лаос. Останки от мистериозно изчезналия човешки вид е са откривани в Сибир и в Хималаите.

"За първи път денисовец е открит в топъл регион", обясни палеоантропологът Фабрис Дьометр от Копенхагенския университет. Той е водещ автор на изследването, публикувано в списание "Нейчър къмюникейшънс".

Според него това означава, че древните сродници на неандерталците са се адаптирали към различна околна среда - от студено време и висока надморска височина към топли и ниски райони. "В това отношение те са били като нас, съвременните хора", казва Дьометр.

За съществуването на денисовците не се знае до 2010 г., когато в Алтай, Сибир, е открита част от кост от пръст на около 40 000 години. На същото място са намерени и три кънти зъба. Част от челюст на денисовци, датираща от около 160 000 години, е открита по-късно в тибетска пещера. Учените знаят малко за тях, дори за външния им вид.

Други от Новини

Вариант на коронавируса Омикрон.
Снимка: Пиксабей

Само 355 нови заразени с ковид

1 юни: На косъм от бой се разминаха депутатите след размяна на реплики между Искрен Митев от ПП и Костадин Костадинов от “Възраждане”, но се стигна само до дърпане на вратовръзки между двамата.
СНИМКИ: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

Отиде си парламентът с най-много наказани

В посока към връщането на парите на заможните действа и обявеното от ЕЦБ увеличаване на лихвите, което започна и у нас първоначално от няколко по-малки банки.

Заможните вече увеличават парите си в банките, по-бедните обаче спестяват по-малко (Графика)

Иван Гешев
Снимки: Георги Кюрпанов

Гешев пътува към мястото на катастрофата със сръбския автобус

Поглед към столицата на Армения Ереван.

Трима са загиналите, а 25 са в неизвестност при взрива в търговски център в Ереван