Община Сливен да поеме 50 ва сто от разходите за паспорти на блоковете - кандидати за саниране, това предлага кметът Стефан Радев на общинските съветници, които трябва да гласуват предложението му, съобщават от пресцентъра на общината.
Предложението е внесено в общинския съвет като допълнителна точка към дневния ред на предстоящото му заседание утре. С нея се иска съгласието на съветниците за отпускане на 300 000 лева от резерва на община Сливен за подпомагане на собствениците от сдруженията за енергийна ефективност.
Общинската помощ ще се изразява в покриването на 50 ва сто от разходите за енергийно обследване на блоковете, тоест за техническите им паспорти. "Колкото по-бързо община Сливен се подготви за програмата за саниране, колкото по-бързо жителите на града успеят да се подготвят за кандидатстване, толкова повече блокове в Сливен ще бъдат включени в нея", коментира и председателят на местния парламент Димитър Митев.
Планът за възстановяване и устойчивост на България предвижда саниране на жилищни сгради поне с 4 апартамента. Тази година се заделят 1,4 млрд. лева за саниране, като програмата обхваща всички общини. По тази причина се налагат по-бързи и ефективни действия, смятат в Сливен. При събирането на документи от кандидатите и проведените събрания на собствениците обаче са възникнали проблеми. Те са свързани с новото изискване, че разходите за енергийното обследване първоначално трябва да се заплатят от собствениците. Сумите за това енергийно обследване варират от 4 до 13 лева на кв.метър според информацията, с която разполага общината. Това означава, че за апартамент с площ от 80 – 100 квадрата едно семейство трябва да плати минимум 600 лева. "Не всеки може да си позволи подобна сума, особено в сегашната ситуация. Затова приветствам кмета Стефан Радев за предложението му общината да подпомогне заплащането на паспортите с 50 на сто от сумата“, каза председателят на общинския съвет.
Димитър Митев направи и няколко разяснения. Първо, ще бъдат подпомогнати тези сдружения, които кандидатстват в община Сливен и вече имат на разположение фирма, готова да изготви паспорта на жилищната сграда до 15 февруари 2023 година. Второ, важно е да се знае, че програмата ще възстанови средствата за енергийно обследване, но при цени до 6 лева на кв.метър. Затова идеята е колкото може повече блокове да намерят фирми с оферти до тази цена, тъй като разликата над посочения размер на кв.метър няма да бъде компенсирана нито от общината, нито от програмата.
Тоест, ако сдружението на собствениците е осигурило енергийно обследване на цена от 8 лева на квадрат, то общината ще плати половината от сумата на цена от 6 лева. И на трето място, ако блокът кандидатства по програмата и е одобрен за саниране, всички разходи за паспорта ще бъдат възстановени на 100 процента. Но ако блокът не е одобрен за саниране, средствата, предоставени от общината, няма да й бъдат възстановявани от собствениците.
"Всичко, казано до тук, означава, че всеки блок ще има интерес да си направи паспорт благодарение на помощта от общината. Аз съм уверен, че съветниците утре ще подкрепят предложението, защото постигането на енергийна ефективност чрез санирането на жилищните сгради е бъдещето. Това е начинът за изпълним изискванията на Плана за възстановяване и устойчивост и да направим по-бавен процеса на закриване на въглищните ТЕЦ-ове“, коментира Димитър Митев.