Диригентът докара в България
най-големите световни звезди на класическата музика
Ако министър Минеков още веднъж си позволи да говори обиди за актьорите и да изрича в медийното пространство лъжи за тях, няма да е повече министър. Това обеща президентът Румен Радев на актьорите на Народния театър, които се срещнаха с него в края на декември. И наистина Минеков е единственият сменен министър в служебния кабинет на Гълъб Донев. “Минното поле”, както Минеков описа мандата си, вече е в “ръцете и палката” на маестро Найден Тодоров.
Причини за рокадата официално не са
обявени,
но от три месеца напрежението между Минеков, директора на Народния театър Васил Василев и част от актьорите от трупата се разрастваше. Още през ноември Минеков се намеси в скандала в Народния, като обяви, че не иска театърът да се “превръща в кръжок по политически интереси”, и отправи предупреждение към директора. Оттогава до сега във всичките си изяви той не пропускаше да спомене, че там има политически натиск и че в кабинета му идвали големи имена да се оплакват от ръководството.
Но според 49 актьори от Народния театър, сред които Деян Донков, Владо Карамазов, Параскева Джукелова, Радина Кърджилова, Минеков раздухваше конфликта чрез разпространяване на полуистини, слухове и лъжи. И затова поискаха оставката в отворено писмо до президента.
Оставка нямаше. Но Радев освободи Минеков, който пък до последно казваше, че е “разколебан” дали би приел поста отново, защото напрежението било огромно.
Вече в “замръзналото кралство”, както заместниците на Минеков наричаха Министерството на културата, Найден Тодоров ще трябва да довърши проверката в Народния театър, която Минеков му оставя в наследство. Той досега бе открил “много странни назначения”, много от които били партийни, като в международния отдел на театъра имало наскоро назначени 10 души. Както и че театърът имал взаимоотношения с фирмата “Инса ойл”, които не били показани в одита. Другото, което не било в одита, е пиар фирмата “Инфлуенсър бг”, която била собственост на дъщерята на Велислава Кръстева и според Минеков е конфликт на интереси.
На публичния отчет на дейността си във вторник Минеков каза, че се опитвал да говори с пиарката и директора, но не си вдигали телефоните. “Доколкото знам, директорът се е разболял в понеделник, сигурно ще бъде болен още доста време. Търсих и заместник-директорката, имах разговор с нея, но вече телефонът ѝ е изключен”, твърди Минеков.
Освен скандала с Народния театър в Министерството на културата според досегашния министър остават за довършване конкурсите за директори на държавните културни институти, както и Законът за културното наследство, за да може собствениците да бъдат не само санкционирани, а и подпомагани в опазването на недвижимите културни ценности.
Сред постиженията досега на
служебното министерство е финансовото
стабилизиране на НДК
като търговско дружество. Според досегашния зам.-министър доц. Пламен Славов при сегашното ръководство рязко са намалени загубите и са увеличени приходите. Реализирано в третия мандат на Минеков е и обучението на специализиран полицейски състав по Закона за културното наследство.
И ако Минеков три пъти бе назначен от Радев в служебни правителства, новият министър - Найден Тодоров, за първи път влиза в политиката. От 2005 до 2017 г. е директор на Държавната опера в Русе, а след това ръководи Софийската филхармония.
“Това, което ме е притеснявало, е, че в България политиците винаги са искали културата да тръгне към малко по-американски модел. Изпадах в ужас от това, защото тук хората нямат мисленето, което го има в Америка. Бизнесмените не биха подкрепили културата, както е там”, казва Тодоров преди време пред “24 часа”. Според него у нас културата се издържа от дарителски кампании, спонсорства срещу реклама и собствени приходи от билети.
Благодарение на него у нас през последните години гостуват големи звезди на класическата музика, а съвсем наскоро Софийската филхармония за първи път в своята история изнесе концерт в голямата зала на Берлинската филхармония. Тя гостува и в едни от най-престижните сцени в Европа – зала “Бозар” в Брюксел, Музикферайн – Виена, и др.
“Винаги съм смятал, че в България трябва да спасим всичко, което можем. Преди време имаше такава логика, че всичко може да се концентрира само в най-големите градове и от друго няма нужда. Това, естествено, не е правилно”, казва Найден Тодоров. Според него трябва да има институции в малките населени места, които да развиват културата там, но трябва да има и т.нар. “представителни институции на България”, които да носят слава и да са с по-особен статут. Такива са Софийската филхармония, Народният театър, Софийската опера. “Предполага се, че когато някой от чужбина гледа към България, гледа основно към тях. Съответно това, което се опитваме да правим във Филхармонията през последните 4-5 години, е да докараме възможно най-добрите световни изпълнители за нашата публика”, казва Тодоров.
Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.