Предвиждат 120 км нови улици и 270 000 места за паркиране в града
Истинско словесно сражение се води в залата на общинския съвет в Пловдив, където архитекти и жители на район "Централен" обсъждат промените в Общия устройствен план. Той ще предопредели развитието на града в следващите 20-25 години.
Срещу разширението на ул. "Гладстон" в участъка от подлеза на пощата на бул. "Васил Априлов" обаче въстанаха Таня Попова и Мая Сотирова.
"От 1969 г. е заложено това разширение и продължава да бъде лансирано, макар да не може да се реализира. Събрахме 340 подписа от живеещите на улицата, които са абсолютно против", изтъкна Сотирова. Тя посочи, че новото строителство в подножието на Бунарджика закрива тепето. "Няма да можем скоро да виждаме хълма. Искаме да се запази нискоетажното строителство в този квартал", категорична е тя.
Главният архитект Димитър Ахрянов я подкрепи. "Аз също живея на там и съм пристрастен", каза той.
Още по-голямо напрежение предизвика предложението "Гладстон" да стане еднопосочна. "Тя е от първостепенната улична мрежа на Пловдив и непрекъснато се задръства", изтъкна пътният инженер Гергана Кривошапкова. По думите й много проблематично ще е "Гладстон" да стане еднопосочна и да запази сегашните си габарити.
"Никъде в големите европейски градове не влизат толкова коли в централната част, както е в Пловдив. Ограничете ги! На "Гладстон" има три училища. Автобусите с номера 10 и 66 да минават по друг маршрут", отсече Попова.
Пловдивчанинът Радостин Илиев упрекна авторите на поправките в плана. "Имам чувството, че не знаете какви са желанията на хората. Първо трябваше да направите допитване, а след това да пристъпите към планово задание", заяви той.
Ахрянов обясни, че планът още се обсъжда и все още е предварителен. Независимо от това обаче Соня Филипова, която живее на ул. "Волга", протестира, че четните номера излезли навън, а нечетните трябвало да бъдат вкарани навътре. Така се ощетявали имотите на хората.
"След всеки ВиК ремонт "Волга" става дупка да дупка. Осветлението е закрито от храсти и дървета", изтъкна Филипова.
Зам.-кметът на "Централен" инж. Тошо Пашов отговори, че не е моментът с Общия устройствен план да се обсъждат ВиК ремонти и осветление. "Заповядайте в районното кметство да обсъдим проблемите", препоръча той.
Екатерина Гюлеметова, ръководител на доклада за екологичната оценка, посочи, че е нужна 120 километра нова улична мрежа в Пловдив и 270 000 места за паркиране. "72% от територията на града е силно урбанизирана. 222 500 са автомобилите на пловдивчани. Замърсяването на въздуха има сезонен характер", обясни Гюлеметова.
Независимият общински съветник Георги Величков попита колко от тези 120 км нови улици ще бъдат в районите "Южен" и "Западен", които най-много се разрастват. Отговор обаче не получи. "Вашият въпрос касае целия град, а тук обсъждаме район "Централен", отвърна главният архитект Ахрянов. И допълни, че бройката на улиците се определя от закона. След отговора Величков си тръгна.