За постоянния глад има поне 7 медицински причини

https://www.24plovdiv.bg/zdrave/article/10242249 За постоянния глад има поне 7 медицински причини За постоянния глад има поне 7 медицински причини www.24plovdiv.bg
За постоянния глад има поне 7 медицински причини
СНИМКА: Дак

Пресечната им точка е хормонален хаос.

Много хора разказват, че започват да мислят какво да хапнат почти веднага, след като са се нахранили обилно.

Няма как да съм гладен, защо тогава постоянно искам да ям?

Най-често обяснението е така нереченият емоционален, фантомен глад: потребността човек да се утешава с нещо вкусно за дребни или по-големи несполуки и трудности. Според психиатрите често е проявление на

депресия, стрес,

тревожност

А гладът може да е и чисто диетична грешка (Вижте ги по-долу.) Както и за него да има много други медицински причини.

Диабет

И двата вида на заболяването - тип 1 и тип 2, са свъзрани с “грешки” в метаболизма на въглехидратите. Поради неправилната обмяна (по различни механизми в зависимост от вида диабет) част от хората преяждат. Състоянието се нарича полифагия или хиперфагия. Неконтролираното желание за ядене е един от трите най-чести признака на диабета (наред с повишена жажда и често уриниране).

Свръхпродукция на

щитовидната жлеза

- хипертиреоидизъм

Това ускорява всичко в тялото, включително метаболизма, и така генерира “вечен” глад. Ако чувството е съчетано с умора, унило настроение, чупливи нокти или косопад - може би сте с хипертиреоидизъм.

Затлъстяване

Излишъкът от мазнини в тялото може да доведе до скок на нивата на инсулина, което в отговор води до неестествено повишаване на апетита. Увеличената мастна тъкан се превръща в допълнителен, но ненужен хормонален орган.

Мастните клетки правят тялото по-нечувствително към хормона на ситостта лептин. Мозъкът не знае, че получава лъжливи сигнали за липса на енергия, и включва на програма “Хапни!”

Обезводняване

Парадоксален физиологичен феномен е неосъзнатата жажда в резултат на започнало дехидратиране на мозъка да се изявява като глад. Еволюционно е израз на идеята по заместване тялото да си набави течност от храните. Разновидност на рефлекса е измамното чувство за глад след приема на подсладени напитки. Намесва се бързото увеличаване на кръвната захар, което обаче спада със същата скорост и провокира лъжлив глад. Профилактиката е да се пие достатъчно вода - формулата е по около 30 милилитра за всеки килограм телесно тегло. А проверката - при желание за хапване първо да пийнем вода.

Недоспиване

Безсънието, както и съзнателното лишаване от сън нарушават нормалното производство на хормони, включително на лептин и грелин, които са неразделна част от глада и апетита. Грелин е пусковият механизъм за огладняване, а лептинът създава чувството за ситост. Доказано е безспорно, че липсата на сън предизвиква повишени нива на грелин и намалени нива на лептин. Резултатът отново е фантомен глад и особено желанието да изядеш нещо сладко. Отделно по-дългото време на будност през денонощието увеличава възможностите и поводите за хранене.

В проучвания на недоспиващи си хора е установено, че мозъчната активност се засилва немотивирано в области, които участват във възприемането на храната като награда.

Медицината приема, че за да поддържаме под контрол хормоните лептин и грелин, се нуждаем от 7-9 часа сън на нощ.

Някои лекарства

Желаните въздействия на всеки медикамент се съпътстват и от странични ефекти. Към групите лекарства, които объркват апетита, са някои типове антидепресанти, стероиди за контрол на алергии и автоимунни заболявания, определени антиепилептични средства.

Това не е повод човек да си променя самоволно терапията, а да обсъди с лекаря си как да да контролира фантомния глад.

В помощ е и разбирането за трите фундаментални диетични грешки, които настървяват апетита.

 Една от тях е бързото ядене. Уж всички знаят, че засищането се усеща чак след 20 минути от началото на храненето, но подценяват навика да поемат храната “със скоростта на прахосмукачка”. Само този фактор увеличава с 10-25% изяденото количество.

Недостигът на белтъчини и ограниченото включване на храни с фибри също поощрява честото озъртане за нещо за хапване.

Протеините са по-засищащи от въглехидратите и мазнините. Когато присъстват адекватно в основните хранения, намаляват желанието за похапване между тях.

Храните с високо съдържание на фибри са по-обемни (зеленчуци, плодове, пълнозърнести и бобови култури) и създават усещане за пълен стомах - сигнал до мозъка, че тялото е задоволено с енергия. Освен забавят изпразването на стомаха и отнемат повече време за смилане, което поддържа продължителна ситост.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Домакинската работа – терапия за тялото и душата

Домакинската работа – терапия за тялото и душата

СНИМКА: PIXABAY

Ако солта ви вдига кръвното – заменете я с 10 подправки, за да го свалите

Заспивайте между 22 и 23 ч – това пази от инфаркт и инсулт

Заспивайте между 22 и 23 ч – това пази от инфаркт и инсулт

Зеленчуците, които ни правят по-здрави на прага на зимата

Зеленчуците, които ни правят по-здрави на прага на зимата

Спазването на правилата за безопасност и хигиена намалява риска от усложнения след татуиране, но дерматолозите препоръчват да мисли два пъти, преди да се подложим на процедурата. СНИМКА: РОЙТЕРС

Татуировките блекаут - безопасни ли са

Цел номер 1: лекувай захарния диабет още преди да е започнал

Цел номер 1: лекувай захарния диабет още преди да е започнал

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

При стрес в офиса е важно да се отпуснете, да намалите количеството на извършваните действия и да забавите дишането.

Как да преживеем вторник – най-стресиращия ден

Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

Миранда Маккеън (19) играе младата Джоузи Пай в сериала на Netflix „Ан с Е“
Снимка: Инстаграм

19-годишна звезда от "Нетфликс" ампутира и двете си гърди, замрази яйцеклетки

Добри източници на цинк са месото, мидите, хлябът, мюслите, сирената и други млечни храни, соевите продукти, бобът, ядките.

Учени: Цинкът ускорява лечението от простуда и кашлица

Как да спрем косопада след COVID

Как да спрем косопада след COVID

Плодовете, които ни превеждат здрави през късната есен

Плодовете, които ни превеждат здрави през късната есен

Последно от

Последно от

Най-важното