Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

https://www.24plovdiv.bg/zdrave/article/10363926 Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно www.24plovdiv.bg
Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

Хомо рационалис е мит - съвременният човек знае какво е добро за неговото здраве, но това не значи, че е мотивиран да действа 

Знаем, че трябва да го правим и често ни се иска, но... Защо е толкова трудно да водим по-здравословен живот? Професорът по поведенчески науки д-р Мариеке Адриаансе от Лайденския университет в Нидерландия пише, че нейната наука може да обясни това нерационално поведение на иначе разумни хора, за каквито се мислим. Въпросът е в топ 5 на световната загриженост, че

със скоростта

на застаряване

на населението

все повече хора

ще имат нужда

от лечение

и медицински грижи. Единственият начин тенденцията да се смекчи е хората да живеят по-здравословно. Нещо, което изглежда толкова очевидно полезно за всеки и толкова непосилно за много от нас.

Давайки си сметка за предизвикателствата, е по-лесно да ги преодолеем, смята Адриаансе. 

Хомо рационалис е мит

“Твърде дълго вярвахме, че е достатъчно лекарят да каже на пациентите, че здравословното тегло ще намали наполовина риска им от сърдечносъдови заболявания. Бяхме твърде големи оптимисти по отношение на самодисциплината и автомотивацията на хората, а хомо рационалис - рационалният, разумният човек, се оказва мит. Да знаеш, че нещо е здравословно, не означава, че си мотивиран да го правиш, още по-малко, че искаш и съвсем не е равносилно наистина да го направиш", пише в предоставен за медиите обзор ученият и изброява още 5 съществени причини, които трябва да се преодолеят в името на по-здравословен живот. Или по друг начин казано: в усилията главата и краката да ни слушат до края на живота.

Без конкретност добрите намерения за нещо "по принцип" са импотентни 

Много хора имат добри намерения, като например да отслабнат с 10 килограма или да ядат по-малко сладки неща. Но не си поставят достатъчно конкретни цели.

Запитайте се и си отговорете - какво точно вече няма да правите? Или още по-добре: какво точно ще правите? И къде и кога? Ще вземете ли например ябълка на работата си, за да избегнете посягането към нещо нездравословно в почивката?

Звучи просто, но на практика ние не мислим достатъчно конкретно за поведението си и не си поставяме изпълними прости и конкретни цели.

Силата на волята ни не е толкова силна, колкото си мислим

В момента водите ли здравословен начин на живот? И вярвате ли, че това е благодарение на вашата силна воля? Помислете отново.

"Погледнете ме: карам колело навсякъде. В сряда понякога изминавам на велосипеда 28 километра, за да разведа и да прибера децата си. Това не ми коства усилия на волята! Но не защото знам колко здравословно е колоезденето. Колоезденето всъщност ми стана навик, защото се страхувам да шофирам - дава пример Адриаансе. - Вашето възпитание и всякакви съвпадения са довели до вашите норми и навици. Така че всичко, което правите добре, не е по дефиниция благодарение на вашата воля; нашата сила на волята всъщност не е много силна.”

Ние сме играчка на своите несъзнателни избори

Повечето от нашите действия и избори са чист автопилот. Живеем, изпълнявайки рутинни действия и следвайки автоматизирани навици. Това може да бъде обърнато в полза на здравето. Ако разгледате внимателно навиците си и съзнателно се опитате да ги промените стъпка по стъпка към по-здравословен избор, просто го тренирайте до превръщане в навик. Повторението ще превърне здравословните действия в рутина и ще улесни устояването на изкушението на вредни привички "за по-лесно".

Умът ни е пълен с конкретни неотложни неща и в него не остава място за общи категории като здравето

Освен автоматичния пилот има и други фактори, които пречат: нашите ежедневни ангажименти, стрес и неизбежни малки или големи проблеми. Затиснати сме от грижи за малки деца или стари родители, дебне ни  финансова несигурност - все неща, които затрудняват намирането на място в ума за толкова общи и "неспешни ангажименти" като здравето. За хората с нисък социално-икономически статус в постоянна тревожност и хроничен стрес е още по-трудно да правят усилия за здравословен начин на живот.

Държавите и политиките за обществено здраве не ни улесняват за здравословен избор

Не става дума за пропаганда. Повечето хора приемат грубите намеси и назидателния тон за по-здравословен живот като вмешателство в свободния им избор. Особено когато са формални демонстрации за "отбиване на номера" за демонстрация на политическа коректност. По-ефективни са стратегиите за обществено здраве, които залагат на подтикващите промени в ежедневието.

Можете например да промените поведението на хората, като с модерни строителни стандарти целенасочено правите стълбите по-видими от асансьора. Или чрез регулаторни изисквания за поставяне на здравословната храна на нивото на очите на щандовете и в заведенията за бързо хранене. Или.. Има безброй техники. Важно е да има желание и действия те да се използват за насърчаване на здравословните избори.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Направете соли за вана с морска сол, кафява захар и етерично масло

Направете соли за вана с морска сол, кафява захар и етерично масло

Домакинската работа – терапия за тялото и душата

Домакинската работа – терапия за тялото и душата

СНИМКА: PIXABAY

Ако солта ви вдига кръвното – заменете я с 10 подправки, за да го свалите

Заспивайте между 22 и 23 ч – това пази от инфаркт и инсулт

Заспивайте между 22 и 23 ч – това пази от инфаркт и инсулт

Зеленчуците, които ни правят по-здрави на прага на зимата

Зеленчуците, които ни правят по-здрави на прага на зимата

Защо стоенето на един крак е знак за добро здраве

Защо стоенето на един крак е знак за добро здраве

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Цел номер 1: лекувай захарния диабет още преди да е започнал

Цел номер 1: лекувай захарния диабет още преди да е започнал

При стрес в офиса е важно да се отпуснете, да намалите количеството на извършваните действия и да забавите дишането.

Как да преживеем вторник – най-стресиращия ден

Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

Миранда Маккеън (19) играе младата Джоузи Пай в сериала на Netflix „Ан с Е“
Снимка: Инстаграм

19-годишна звезда от "Нетфликс" ампутира и двете си гърди, замрази яйцеклетки

Добри източници на цинк са месото, мидите, хлябът, мюслите, сирената и други млечни храни, соевите продукти, бобът, ядките.

Учени: Цинкът ускорява лечението от простуда и кашлица

Как да спрем косопада след COVID

Как да спрем косопада след COVID

Последно от

Последно от

Най-важното