Средиземноморското хранене - №1 на 2022 г.

https://www.24plovdiv.bg/zdrave/article/10648042 Средиземноморското хранене - №1 на 2022 г. Средиземноморското хранене - №1 на 2022 г. www.24plovdiv.bg
Социалните контакти при хранене и физическата активност са важна част от правилата на средиземноморското меню.
Социалните контакти при хранене и физическата активност са важна част от правилата на средиземноморското меню.

Класираха най-добрите диети за здраве и дълголетие

Средиземноморска, ДАШ, флекситарианска – тези три диети оглавяват класацията “Най-здравословно хранене” за 2022 г. на авторитетното американско списание U.S. News & World Report.

Рейтингът е дело на 27 видни експерти, анализирали 40 диети по най-различни критерии, сред които: лесна за изпълнение; водеща до отслабване в краткосрочен и дългосрочен план; предотвратяваща сърдечни болести и диабет; хранителни качества и др.

“Трите хранителни варианта наблягат на това какво можем, а не какво не можем да ядем – казва Гретел Шулер, която отговаря за здравните теми в изданието. – А в днешните времена на пандемия това е особено важно за хората.

Яденето трябва

да доставя удоволствие

и същевременно да укрепва здравето и да засилва имунитета. И трите диети притежават тези качества”, обяснява тя.

Средиземноморският начин на хранене е прочут извор на дълголетие. Диетата ДАШ доказано смъква кръвното, като набляга на намаляването на солта. Флекситарианската или още гъвкавата диета е главно вегетарианска, но не изключва от време на време и някой бургер, при условие че си следиш калориите. И трите изключват преработените храни и акцентират върху пресни зеленчуци и плодове, риба, бобови, пълнозърнести, малко ядки.

“При тях обаче няма строги правила, не забраняват напълно бялото и червеното месо без тлъстина и млечните продукти, макар че ги ограничават. Те доставят нужните калории и ползата им е доказана от науката”, уверява Гретел Шулер.

Средиземноморският стил на хранене е номер едно в класацията за пета поредна година. Той е рекордьор в категориите лесен за изпълнение, най-здравословно хранене, най-добър срещу диабет и най-добра диета на растителна основа.

Популярен в страни като Гърция и Италия, този хранителен режим намалява риска от захарна болест, висок холестерол, склероза, депресия, рак на гърдата (според изследвания – с 40%), припомня U.S. News & World Report. Гарантира също здрави кости, сърце и по-дълъг живот. Диетата набляга на зеленчуци, плодове, риба, бобови, пълнозърнести, ядки. Консумира се главно студено пресован зехтин. Мазнини от рода на маслото са рядкост или се избягват напълно, а захарта и преработените храни се поднасят само в специални случаи.

Червено месо се

яде сегиз-тогиз и

в малки количества

Млечни храни, пилешко, яйца се използват много по-малко, отколкото в западните страни.

Социалните контакти при хранене и физическата активност са важна част от правилата на средиземноморското меню. Общуване на трапезата с роднини и приятели, умереност при консумация на любими храни, движение и упражнения са задължителни условия.

По критерия здраво сърце средиземноморската диета дели първо място с тази на д-р Дийн Орниш, препоръчваща предимно растителни храни, богати на фибри, и упражнения поне час три пъти седмично. Тя обаче е трудна за спазване, забранява храни с холестерол, въглехидрати, мазнини, кофеин и почти всички животински продукти освен яйчен белтък. Затова в класацията е чак на 10-о място.

Средиземноморското хранене е №1 и в борбата с диабета, следвано от флекситарианската и веган диетата. Флекситарианците се хранят гъвкаво, не зачеркват тотално месото и понякога хапват пържола и кюфте. Въпреки това този режим доказано пази от сърдечни болести, диабет, рак. Веганската диета дава подобни резултати, но забранява всичко животинско, включително желатин, млечни продукти и яйца. Спазва се трудно, затова е на 17-о място.

Диетата Weight Watchers (WW) е първа по ефективност в категория “Отслабване” заедно с флекситарианската и нискокалоричната волуметрична диета.

WW или Точковата диета насърчава разнообразното и балансирано хранене с точно определени за всеки организъм количества и калории.

Всяка храна може

да бъде включена,

стига да не надскача общия брой точки. В общата класация тя е на 5-о място заедно с волуметричната, която набляга на нискокалоричните храни, съдържащи много вода.

В сектора “Бързо отслабване” първа е диетата “Аткинс”, но тя е 34-a в общата класация заради риска да се прекали с мазнините.

Последен в рейтинга е прочутият в миналото хранителен режим на Дюкан. На дъното са също диетите “Кето” и Whole30. И трите наблягат на протеиновите храни и допускат минимално въглехидрати. Те са изключително ограничаващи, трудни за следване и изключват цели групи продукти – нещо, което диетолозите не препоръчват.

 Как да ядем като гърците и италианците

Направете средиземноморската диета една от целите си за 2022 година, съветват диетолозите. Лесно е, макар че не е евтино. Защото това не е строга диета, а начин на хранене с характерни за региона пресни продукти и местни рецепти. Ако веднъж седмично сте на лека вечеря, направете ги три и ще свикнете да ядете и без месо. Сгответе едно ястие седмично от бобови, кореноплодни, пълнозърнести и зеленчуци. Добавете билки и подправки за вкус. Не се лишавайте от маслини и зехтин. Яжте умерено риба и морски дарове, млечни продукти, яйца. Пийте червено вино в разумни количества – 1-2 чаши, и не всеки ден.

Зърнените храни край Средиземно море не са се променили през вековете и често ги наричат “древното жито”. Киноа, просо, спелта, лимец, амарант, африканско жито теф, камут (“пшеницата на фараона”, защото е открита в египетска пирамида), са сред зърното на древността, с което и днес се хранят по Средиземноморието.

Когато ядете месо, хапвайте по-малко. За основното ядене това означава не повече от 80-90 грама пилешко или друго нетлъсто месо. Сгответе го с обилно количество зеленчуци. Обърнете гръб на захарта, газираните подсладени напитки, рафинираните зърнени храни, трансмазнините.

Развийте нов подход към десерта. Средиземноморците обикновено завършват яденето със сезонен плод. Баклавите и кадаифите в Гърция са заимствани от турците. Ако ви е втръснало от пресни плодове, поширайте круши в сок от нар с малко мед, редуцирайте соса и сервирайте върху йогурт. Запечете ананас или друг плод и ги поръсете с мед. Направете плодово сорбе, например от авокадо. Напълнете смокиня или фурма с козе сирене и поръсете с ядки. Сгответе ябълка с кафяв ориз или пълнозърнеста торта с плодове.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Трудните въпроси между партньорите най-добре се решават след закуска.

Как да сверим часовниците с половинката си

СНИМКА: Pixabay

Порното влияе добре на жените и зле на мъжете

Пътешествайте без компания след раздяла с партньора.

Как да превърнем самотата в удоволствие

СНИМКА: PIXABAY

Комбинация от 3 храни всеки ден подсилва с 14% ума

Махането на стреса забързва с 29% зачеването

Махането на стреса забързва с 29% зачеването

Събудете имунитета със 7-8 ч сън, подмажете му се с подходящи храни и музика

Събудете имунитета със 7-8 ч сън, подмажете му се с подходящи храни и музика

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Говори! Ако в брака единият крие гнева си, умира по-рано

Говори! Ако в брака единият крие гнева си, умира по-рано

Ходи бързо, яж риба и спри да пушиш - за 20 дни ще вдигнеш добрия холестерол

Ходи бързо, яж риба и спри да пушиш - за 20 дни ще вдигнеш добрия холестерол

След топъл душ се облейте 30 секунди с хладка вода и се старайте да дишате спокойно, независимо че рязката смяна на температурата може да стресира организма.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

При паника - бягай на място, дишай дълбоко, вземи студен душ

Храните, които помагат на имунната защита от вируси

Храните, които помагат на имунната защита от вируси

Вампирите, които пият енергия,

също

усещат слабост, затова прeследват онези, които не влизат в  конфликти.

СНИМКА:

ПИКСАБЕЙ

Енергийните вампири в офиса и как да се пазим от тях

Вляво - Слънцето по време на изригвания, вдясно - когато е спокойно. СНИМКИ: НАСА

Магнитните бури увеличават с 20% риска за инсулт

Последно от

Последно от

Най-важното