За здраво сърце, кости и нерви: 3 двойки хранителни вещества да са в баланс

https://www.24plovdiv.bg/zdrave/article/11267741 За здраво сърце, кости и нерви: 3 двойки хранителни вещества да са в баланс За здраво сърце, кости и нерви: 3 двойки хранителни вещества да са в баланс www.24plovdiv.bg
За здраво сърце, кости и нерви: 3 двойки хранителни вещества да са в баланс
СНИМКА: Pixabay

Грешка е грубата доминация на един от нутриентите в комбинациите натрий - калий, калций - витамин D, витамините В12 - В9

Една от причините, поради които храната обикновено е за предпочитане пред хапчетата или добавките, е, че съдържа смес от вещества и с всяка хапка ние се възползваме от тяхното взаимодействие и допълване. Това е краткото обяснение защо

най-трудното в

здравословното

хранене е

съставянето

на менюта

за закуска, обяд, вечеря и междинните хапвания. Висшият пилотаж при диетолозите пък е да надградят общите ползи с правилните режими според заболяванията и момент от живота на човека. За хора в добро здраве обикновено е достатъчно да поддържат баланса на няколко двойки хранителни вещества, които изпълняват роля на лост в улесняването или затрудняването на някой важен процес в тялото.

Натрий и калий

Съотношението калий към натрий може да е по-важно от спазването на нормите за препоръчителните дневни стойности на калий или натрий самостоятелно. Това показват най-новите проучвания, въпреки че точно какво трябва да бъде оптималното съотношение, не може да се каже. В живота можем да се опрем на просто правило: повече храни, богати на калий, и по-малко продукти с добавен натриев хлорид - готварска сол. Най-добрият начин да направим това е в съответствие със стандартните съвети за здравословно хранене. Давайте предимство на плодовете и зеленчуците (основни източници на калий) и намалете готовите закуски, бързите храни и полуфабрикатите за обяд и вечеря (основни източници на натрий). Опитайте да не добавяте сол към ястия, които вече са минимално овкусени - според проучванията българинът приема много повече от препоръчителната една чаена лъжичка за целия ден от всички храни и напитки.

Излишъкът на натрий пречи на естествената способност на кръвоносните съдове да се отпускат и разширяват, като същевременно насърчава тялото да задържа вода, така че обемът на кръвта се увеличава, а с него и артериалното налягане. Калият поощрява бъбреците да отделят натрий и така противодейства на вредните сърдечносъдови ефекти от излишъка на натрий.  Много проучвания показват връзка между високия прием на калий и по-ниското кръвно.

Витамин D

и калций

Укрепващият костите калций се усвоява от храните предимно през тънките черва. Когато минералът е в обилни количества, голяма част от него прониква през лигавицата на червата самостоятелно.  Но в по-малки количества се абсорбира с активна помощ от витамин D и неговите метаболитни производни. Така витаминът става условие или поне застраховка за усвояването на калция. Витаминът помага при усвояването и на фосфора - друг минерал, важен за поддържането на костите здрави, и за усвояването на важния за нервите, мускулите и съня магнезий.  Извън тези взаимодействия мастноразтворимият D има решаваща роля за имунитета.

През последното десетилетие се натрупват все повече доказателства, че така нареченият слънчев витамин може да предоставя широки здравни ползи, включително защита срещу сърдечни заболявания и някои видове рак.

Витамин В12

и фолиева

киселина (В9)

Витамин B 12  и фолиева киселина (в храните е под формата на натурални фолати) са една от най-ценните двойки в храненето.  Когато работят заедно и в баланс, поддържат някои от най-фундаменталните процеси за копирането на ДНК без грешки при клетъчно делене и репликация.  Заедно двата витамина метаболизират хомоцистеина, който в големи количества става опасен за сърдечносъдовото здраве.  А фолиевата киселина, която сама по себе си е един от осемте витамина от група В, зависи от  усвояването, съхранението и метаболизирането на В12. При нарушен баланс на двата витамина е възможно високо количество на единия да прикрива дефицит от другия. Случва се по-често при вегетарианци и вегани. Витамин B12 се среща естествено в месото, яйцата, млякото и други храни от животински произход. Докато най-добрите естествени източници на фолати включват зеленчуците. Най-големи количества се съдържат в листни зелени зеленчуци и подправки, в боба, лещата и всички останали бобови варива.

Дефицитите на B12 са възможни и при недостиг на т.нар. вътрешен фактор. Той представлява произведен от стомашните клетки протеин, който е необходим за абсорбирането на B 12 в крайната част на тънките черва. Много често това е проблем за възрастните хора, защото стомашната им лигавица е склонна към атрофия. От своя страна увредената лигавица отделя по-малко стомашни сокове, които разграждат В12- съдържащите съединения.

Дефицитът на фолиева киселина възниква при нездравословно хранене без зеленчуци, твърде много алкохол (алкохолът пречи на усвояването на фолиевата киселина) и дефицит на B12, тъй като фолатът се нуждае от B 12 , за да се метаболизира.

Дефицитът на един от витамините в “обвързващата” връзка или и на двата може да причини макроцитна анемия. Тя се характеризира с увеличаване на червените кръвни клетки.

В допълнение В12 дефицитите причиняват не само анемия, а и неврологични проблеми, които варират от изтръпване до загуба на паметта.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Тези симптоми могат да са сигнал за рак на дебелото черво

Тези симптоми могат да са сигнал за рак на дебелото черво

Фрешовете съсипват хубавата усмивка.

Зелен чай, фрешове и горски плодове съсипват хубавата усмивка

Тъмна спалня

Тъмната спалня е полезна за здравето, нощната лампа води до затлъстяване и диабет

Опасностите за детското здраве на плажа

Опасностите за детското здраве на плажа

Жените, спортуващи сутринта, са стопили 10% мазнини в областта на корема.

За перфектна фигура и за здраве жените да спортуват сутрин, мъжете – вечер

Хората, които консумират пипер чили, имат по-еластични кръвоносни съдове.

Три суперпродукта - незаменими за здраво сърце

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

За да живеете 100 години, забравете червеното месо

За да живеете 100 години, забравете червеното месо

37-годишният англичанин Джеймс Макдугъл от години се рекламира във фейсбук като донор на сперма.

Да намериш сперма за своето бебе в интернет

Несигурността, в която живеем, ни подтиква да се самоизграждаме като супергерои, подобно на тези от комиксите и филмите от детството.

Как хладнокръвно да приемаме несигурностите

Бритни Спиърс обяви, че ще продължат с годеника си да опитват да имат дете.

Има ли лек за травмата от аборт

Хората, които обичат горчиви храни, хапват по-малко пълнозърнести, показа проучване.

Гените на вкуса влияят върху предпочитанията за храна

Хирурзи от ИСУЛ за първи път  костен имплант на мъж с  вродена загуба на слуха, който ще започне да чува след тази уникална операция.

Млад мъж вече ще може да чува след уникална операция в болница "Царица Йоанна – ИСУЛ"

Последно от

Последно от

Най-важното