Магнитните бури увеличават с 20% риска за инсулт

https://www.24plovdiv.bg/zdrave/article/11330808 Магнитните бури увеличават с 20% риска за инсулт Магнитните бури увеличават с 20% риска за инсулт www.24plovdiv.bg
Вляво - Слънцето по време на изригвания, вдясно - когато е спокойно. СНИМКИ: НАСА

Няма единно становище за ефекта върху организма, търси го новата наука хелиобиология

В допълнение към голямата доза излъчвана радиация слънчевите изригвания причиняват и колебания в магнитните полета, които  могат да  достигнат до земната повърхност. Отнема няколко дни, за да стигнат до Земята, но когато дойдат, могат да взаимодействат с нашата магнитосфера. Бурите могат да продължат часове до дни и когато са достатъчно силни,

смущават

спътниците

и изтласкват

полярното сияние

много по̀ на юг

от обикновено

Слънчевият цикъл е периодът, през който слънчевото магнитно поле преминава приблизително на всеки 11 години. Нашето слънце е огромна топка от електрически зареден горещ газ. Той се движи, генерирайки мощно магнитно поле.

На всеки около 11 години магнитното поле на Слънцето напълно се обръща. Това означава, че северният и южният полюс на Слънцето сменят местата си

Необходими са още около

11 години, докато северния

и южният полюс на Слънцето

се обърнат отново

Слънчевият цикъл засяга активността на повърхността на Слънцето с изява на слънчеви петна, които се причиняват от магнитните полета на Слънцето. С промяната на магнитните полета се променя и количеството активност на повърхността на Слънцето.

Един от начините за проследяване на слънчевия цикъл е чрез преброяване на броя на слънчевите петна. Началото на слънчевия цикъл е слънчев минимум - Слънцето има най-малко слънчеви петна. С течение на времето слънчевата активност и броят на слънчевите петна се увеличават.

Средата на слънчевия цикъл е слънчев максимум - Слънцето има най-много слънчеви петна. След това активността започва да намалява, достига минимум и следва нов цикъл.

Гигантските "вулкани" от короната на Слънцето - слънчевите изригвания също се увеличават по време на слънчевия цикъл. Те изпращат мощни потоци енергия в космоса, която може да има ефект върху Земята. Например да причинят светлини в небето - сияния, или да повлияят на радиокомуникациите.

Екстремни изригвания

могат дори да засегнат

електрическите мрежи

на Земята. Някои цикли имат максимуми с много слънчеви петна и активност. Други могат да се изявят с малко слънчеви петна и ниска активност. Учените работят усилено, за да подобрят прогнозирането на силата и продължителността на слънчевите цикли. Тези знания могат да им помогнат да прогнозират слънчевите фактори, наречени космическо време.

Прогнозирането на слънчевия цикъл може да помогне на учените

да защитят от сривове

радиокомуникации на Земята

и сателитите,

като ги поставят в безопасен режим.

Но космическите бури вероятно няма да причинят здравословни проблеми, смятат част от учените.

Не всички обаче са убедени, че слънчевите изригвания са безвредни.

Например проучване на Технологичния университет в Окланд и Оксфордския установи връзка между магнитните бури и риска от инсулт сред хората в Нова Зеландия, Австралия, Обединеното кралство, Франция и Швеция.

Според анализ на повече от 11 000 случая на инсулт той е с почти 20% по-вероятен в дни с геомагнитни бури.

Учените допускат, че магнитните флуктуации могат да имат лош

ефект върху

кръвното, пулса,

съсирването

на кръвта

Както и върху циркадните ритми, които разговорно наричаме вътрешен часовник - той дава команди на органите дали да са в режим на активност, или обратно.

Средно хората в проучването са претърпели инсулт около 70-годишна възраст, но връзката с магнитните бури е по-силна във възрастта под 65 години.

В коментари към проучването лекари успокояват хората да не се тревожат особено. Геомагнитните бури обикновено не са много предсказуеми, а дори и да бяха, всъщност никой не може да направи каквото и да било, за да ги избегне. Магнитното поле е навсякъде - на закрито и навън. Авторите на все пак съветват хората с риск от инсулт да предприемат предпазни мерки в магнитно турбулентни периоди. На първо място

по-малко стрес

и алкохол, плюс

добра хидратация

Но това е и профилактиката, която е валидна за всеки момент от живота.

Хелиобиологията (от хелиос - слънце) е нов клон на науката. Занимава се с влиянието върху човешкото здраве, причинено от слънчевата активност, и изследва възможните механизми за обяснение на докладваните асоциации.

Няколко проучвания откриват, че по време на периодите на слънчева активност се увеличават случаите на повишено систолно и диастолно кръвно налягане. На тази база са повече и инфарктите на миокарда по време на периоди на висока слънчева активност в сравнение с години с ниска слънчева активност. Подобно съвпадение е откривано и при епилептичните припадъци.

Метаанализ от 2021 г. за влиянието на космическите “тайфуни” върху човека систематизира много повече здравни отклонения в зависимост от магнитните бури. Като най-значими в широкия спектър са откроени евентуалните

връзки със

сърдечносъдови

психични и

невролгочини

кризи и проблеми

Една от хипотезите е, че магнитните бури влияят върху електрическите и магнитните полета на Земята с широк диапазон от честоти. Така могат да

въздействат

резонансно

върху живите

организми и на

клетъчно ниво

Друг възможен механизъм между геомагнитните смущения и човешкото поведение (депресията например) включва промяна в нивата на мелатонин поради геомагнитни смущения.

Мелатонинът е, условно казано, хормон на съня - високите му нива известяват организма, че е време за почивка, ниските - за активност. Така мелатонинът пряко се намесва в настройването на вътрешния часовник. Ако магнитната буря “дърпа” в някаква посока циркадните “стрелки”, настъпва дисонанс в работата на органите.

Други от Сила за живот

Истини и митове за глутена

Млад мъж спортува на открито

По-интензивният спорт през уикенда подобрява физическата форма

Не пийте ледена вода през лятото

Виж как Ивелина прави домашно спа на Сашо Кадиев (Видео)

Медици от САЩ: За сърдечно здраве - достатъчно спане

Използването на слънцезащитен крем предпазва кожата от стареене.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

12 навика и храни, които удължават младостта

Оживление

Още от Сила за живот

Тези симптоми могат да са сигнал за рак на дебелото черво

Фрешовете съсипват хубавата усмивка.

Зелен чай, фрешове и горски плодове съсипват хубавата усмивка

Тъмна спалня

Тъмната спалня е полезна за здравето, нощната лампа води до затлъстяване и диабет

Опасностите за детското здраве на плажа

Жените, спортуващи сутринта, са стопили 10% мазнини в областта на корема.

За перфектна фигура и за здраве жените да спортуват сутрин, мъжете – вечер