Как да се измъкнете от стреса, когато работите под натиск

https://www.24plovdiv.bg/zdrave/article/13099776 Как да се измъкнете от стреса, когато работите под натиск Как да се измъкнете от стреса, когато работите под натиск www.24plovdiv.bg
Как да се измъкнете от стреса, когато работите под натиск

Само проблемите със здравето са по-силен фактор за стрес от старанието да не се провалим на работното място. Особено при струпване на много задачи за малко време или важни проекти, в които рутината по-скоро пречи отколкото помага.

По ирония на съдбата работата е мястото, където има най-много причини да загубим хладнокръвие: разсейващ шум, конфликти с началниците, колеги, които вампирски си присвояват основните заслуги за екипните проекти, загубата на баланс между професионалния и личния живот и още десетки всекидневни катастрофи.

Едно от условията да се справиш е да останеш спокоен. Практически това означава да омекотиш натиска върху симпатиковата си нервна система. Когато тя е под натиск, наред с другите си роли ни ускорява пулса и дишането, повишава кръвното налягане, раздразнителността, тревожността и мускулното напрежение.

Качеството да се справяме със стреса е дар свише за малко хора. Повечето трябва да го научим.

Неврологията поставя на първо място контрола на дишането. Когато сме “затиснати” от работа, мозъкът ни подтиква да се концентрираме максимално. В решителните моменти това води буквално до затаяване на дъха, а в по-дългосрочен порядък - до повърхностно дишане. Плиткото дишане ни прави леко или повече замаяни и намалява способността ни да се концентрираме. Това намалява производителността на мозъка. Поражда се порочен кръг. Непълноценното дишане означава по-малко кислород, а за да използваме пълните възможности на ума, се нуждаем от много свежо “гориво” за мозъка.

Дълбокото диафрагмално дишане противодейства на алармата в симпатиковата нервна система, която задейства реакцията бий се или бягай.

Неслучайно този вид по-бавно и по-дълбоко дишане е неизменно зрънце в броеницата на техники за духовен баланс и антистрес.

Дълбокото дишане е един от най-лесните, удобни и естествени инструменти за борба с проблеми като стрес и безпокойство, за намаляване на болка, за понижаване на кръвното и дори за подпомагане на храносмилането.

Когато се чувствате стресирани, поемете дълбоко въздух - чак докато почувствате да се повдига диафрагмата ви, задръжте го за няколко секунди и бавно издишайте.  

Правете бавно дихателното упражнение 3-5 минути не само при максимално натоварване, то помага и за общ баланс. Удобно време за профилактична антистрес терапия е паузата за кафе или обедната почивка. Това е не само популярен “аксесоар” към източните духовни практики, а естествен за организма начин да сложи под контрол напрежението.

Има и психологически трикове за намаляване на напрежението. Логиката е, че редът вдъхва увереност и спокойствие, хаосът поражда тревожност. 

Подредете си работното място; възползвайте се от всички възможности за осигуряване на светлина и чистота; организирайте си нещо като дневен режим в рамките на служебната заетост, за да лимитирате в определено време допълващи дейности като например четенето на имейли.

Изобщо всичко, което създава безредие - вещи, хора, ангажименти, нямат място около вас в напрегнати моменти. Погрижете се да ги отстраните.

Не на последно място: поддържайте здравословен баланс между професионалния и личния живот. 

В крайна сметка работим здраво не само да се докажем, а и за да имаме добър личен живот. Физическо присъствие у дома с непрекъснато зает ум от работата вреди и на вас, и на близките ви и скапва отношенията в дългосрочен план. Както и обратното - да сте си “у дома”, докато сте на работа.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Фитнес гуруто Рейчъл Дилън често споделя части от своите тренировки в социалните мрежи, с които увлича много жени по света да водят здравословен начин на живот. СНИМКИ: АРХИВ

Прости правила за поддържане на добра форма

Контролирано пиене - нова терапия при алкохолна зависимост

Контролирано пиене - нова терапия при алкохолна зависимост

Положението ми никак не се е подобрило, казва актьорът, който преди 15 г. бе диагностициран с фибромиалгия. Снимка личен профил във Фейсбук

Морган Фрийман и Лейди Гага страдат от синдром с нетърпими болки

42-годишната Джасинда Ардърн обяви, че не разполага с достатъчно енергия, за да продължи да бъде премиер на Нова Зеландия.
СНИМКА: РОЙТЕРС

Как да се предпазим от професионално изгаряне

СНИМКА: Pixabay

Ето кои храни могат да ни помогнат при безсъние

Д-р Даниела Петрова КАДЪР: NOVA NEWS

Д-р Даниела Петрова: Средиземноморската диета е подходяща за бъбречно-каменна болест

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Кажи колко часа беше навън днес и ще позная в колко часа ще заспиш

Кажи колко часа беше навън днес и ще позная в колко часа ще заспиш

В зима като пролет с пориви на фьон психиката може да излезе от релси

В зима като пролет с пориви на фьон психиката може да излезе от релси

СНИМКА: Pixabay

Що е то сезонна депресия и как да се избавим от нея?

СНИМКА: Pixabay

Ето кое месо е най-полезно за нервната ни система

Целеустремените хора са с по-силен имунитет

Целеустремените хора са с по-силен имунитет

За здрави зъби най-подходящи са четките със средно твърд косъм и пастата без абразивни частици.

Мийте не само зъбите, но и венците – бактериите водят до сърдечни проблеми и диабет

Последно от

Последно от

Най-важното