Как да сготвим вкусно, но здравословно празнично меню

https://www.24plovdiv.bg/zdrave/article/9365057 Как да сготвим вкусно, но здравословно празнично меню Как да сготвим вкусно, но здравословно празнично меню www.24plovdiv.bg
Пуешкото месо е бяло и не е мазно. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Пуйка вместо червено месо, пресни зеленчуци на всяко хранене

По тези празници и за Нова година повече от друг път на хората се отваря апетит за изобилна, питателна храна, полята с яко количество алкохол. Така те компенсират липсата на големи тържества, сбирки с приятели и веселби в ресторанти.

Засилва се охотата за вкусни, но мазни, кисели и солени гозби, сладкиши, шоколад, тестени печива. Но

се повишава рискът

мнозина да попаднат

в болница не заради

коронавирус,

а от преяждане, препиване, натравяне, гадене, колики, алергии, мигрена.

Това са видимите прояви на процеси на клетъчно ниво - резултат от вредна храна, пише в. “Дейли мейл”. Появяват се хронични възпаления, които объркват естествената защита на организма и карат белите кръвни телца, които обикновено ни пазят, да атакуват здрави тъкани и органи като черния и белия дроб, сърцето, панкреаса.

Следват ред опасни болести - рак, деменция, артрит, инсулт, инфаркт, депресия. Изследванията показват, че проблеми могат да се появят не след години, а само след няколко дни изобилно тъпчене с нездравословни храни, особено преработени, мазни, солени, полуфабрикати.

Тази година повече от всякога трябва добре да се обмисли менюто за празничната трапеза, за да не навреди допълнително на здравето. Лекари и майстори готвачи уверяват, че това може да стане, без да страда насладата за небцето.

За новогодишния обяд изберете пуйка.

Пуешкото месо е

бяло, не е мазно,

носи по-нисък риск

от възпалителни

процеси,

отколкото червеното, и има по-малко калории от повечето други меса. Добре е да се намали количеството на месото – сега няма да храните цяла рота. Да се сервират например само пуешки гърди или да се избере по-малко пернато – пиле, фазан, токачка.

Най-здравословният вариант е като заместител да се поднесе веганско печено – смес от нарязани ядки кашу, фъстъци, пълнозърнест сухар, овесено брашно, сушени домати, лук и гъби, зехтин, подправки. 

С ядки можете да замените и галетата от бял хляб в пълнежа за основното ястие. Кестените и бадемите са изключително вкусна плънка. Добавете сушени плодове за витамини и абсорбиране на влагата (кайсии и боровинки), подправете с билки.

Ако ще правите руло, изберете пуешко или пилешко месо, а

в плънката сложете

гъби и боровинки, които имат

противовъзпалителни свойства

Гарнитурата нека да е от задушени зеленчуци – брюкселско зеле, броколи, зеле, карфиол – богати са на антиоксиданти и фибри, действат противовъзпалително и се борят със свободните радикали.

Зеленчуците на фурна - пащърнак, кълнове, са вкусна здравословна добавка към студени меса като шунка и останало от вчера пуешко. Добра идея е печени домати с бъркани яйца за закуска.

Поднасяйте зеленчуци с всяко хранене или поне с две от тях всеки ден.

Има начин

да излъжем

глада за

сладкиши

Вместо да се тъпчете необуздано с шоколад на дивана пред телевизора, сложете няколко качествени бонбона на масата след обяда или вечерята – те ще сигнализират края на храненето и ще утолят желанието ви за сладко.

Научно е доказано, че колкото повече храна поднасяте, толкова повече плюскате до втръсване. Сведете подноса със сирена само до два вида. Извадете сиренето от хладилника 30 минути преди да го сервирате, за да си пусне аромата, и използвайте специален прибор за рязане на тънко – така не само е по-вкусно, но и наситените мазнини, предизвикващи възпаления, са по-малко.

Консумирайте с кракери с въглен или пълнозърнести, гарнирайте със смокини, грозде, резени ябълка и круша.

В деня след

празничното угощение

минете на супа

Направете я от зеленчуци (може и изостанали от гарнитурата), добавете печени семена за антиоксиданти и фибри. За месоядните поднесете пилешки бульон с парченца месо за протеин – гради мускули и укрепва имунитета. Може да добавите боб, леща, нахут. С добавка на йогурт супата става кремозна и богата на витамин D, калций, мастни киселини, добри бактерии.

Поднесете разядки

– хумус, гуакамоле,

баба гануш

с тахан и печен патладжан. Аранжирайте с пръчици от пресни зеленчуци – моркови, репички, целина, чушка, краставица, чери домати.

Разнообразете храната с блюдо пушена пъстърва или скумрия за омега-3. Така ще имате всички необходими витамини, минерали, полезни мазнини, протеини.

По празниците не може без никакъв алкохол, но препиването възпалява червата и отслабва имунната система.

Пийте чаша-две вино

и поемайте също

толкова вода

след всяка от тях. Безалкохолни напитки има в изобилие – включително вино и бира. След тях ще се събудите с бистра глава.

Купешките ядки са солени и вредни за кръвното и сърцето. Пригответе ги у дома, подправете ги с куркума и лют червен пипер и ги изпечете във фурната на 180 градуса за 10-15 минути. Куркумата е прочута с антивъзпалителните си свойства, пази от рак. Пиперът също лекува възпаления.

Приятно мезе са печено брюкселско зеле с малко кокосово олио и щипка морска сол. Или натрити със зехтин, малко морска сол и лют червен пипер зелеви листа, печени за 30 минути на 110 градуса – ще се получи вкусен и полезен чипс. 

Не е добра идея да

се поднасят банички

с месна плънка,

шотландски яйца (телешко кюфте с яйчен пълнеж) и други пържени храни. Ако все пак не можете без баничките, използвайте кори с масло, а не с маргарин и разредете плънката с настърган морков и гъби. Подредете върху листа от маруля.

Традиционните коледни десерти – щолен, пудинг, джинджифилови фигурки, са много калорични. Намалете захарта в тях и не ги поръсвайте отгоре – сладкия вкус дава пълнежът от сухи плодове.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Дългосорочните ефекти от електронните цигари все още са неясни

Дългосорочните ефекти от електронните цигари все още са неясни

СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Комарджиите рискуват да умрат млади, поболяват се

Насекомите влизат рязко в менюто на Европа

Насекомите влизат рязко в менюто на Европа

Доматеният сок е по-полезен от домата

Доматеният сок е по-полезен от домата

СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Дори чашка кафе на седмица пази от смърт хора с инфаркт

СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Какво да правим за здраве и дълголетие в пандемията

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Тифани Уедекинд

Тифани, която старее 8 пъти по-бързо: Болестта ми отне зъбите, но не и усмивката

СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Значи ли синдромът “върти ми се на езика”, че изкуфяваме?

Лукът е №1 сред храните, богати на кверцетин

Лукът е №1 сред храните, богати на кверцетин

Проф. Тодор Кантарджиев

Кантарджиев: При 2 млн. ваксинации има само 11 по-сериозни негативни реакции

Ваксините срещу COVID използват 3 ключа за имунен отговор (инфографика)

Ваксините срещу COVID използват 3 ключа за имунен отговор (инфографика)

Не работете в леглото.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Никога не правете това преди лягане

Последно от

Последно от

Най-важното